onsdag 19. november 2008

Bits and Pieces

Ting jeg har reflektert over i det siste:
  • Jeg er nok mer glad i kanel enn mannen i gata. Men så er mannen i gata -når man bor i strømgaten -egentlig mest opptatt av speed.
  • Jeg er veldig glad om dagen, selv om jeg er sliten av oppgavepes. Jeg har så masse å glede meg til og føler meg veldig heldig.
  • Den grønne teen min, som vanligvis er gul, blir rød når den har vært for lenge i termosen. Trafikklys-te?
  • Hvem skal hjelpe ungdommen med den uendelige rekken valg i kommunikasjonssamfunnet når voksne er opptatt med selvrealisering?
  • Servelat er godt.
  • Jeg gleder meg til å lage smultringer sammen med Mormor.
  • Det regner mye i Bergen (dog ikke veldig ny eller banebrytende tanke).
  • Det er hyggelig at så mange hyggelige mennesker finner det for godt å lese bloggen min og legge inn interessante, morsomme og hyggelige kommentarer.

Hva er likheten mellom en sjiraff og en elefant?
Mange har nok ligget søvnløse og fundert mye på dette. Noen har hardnakket stemt mange ganger på det de mener er rikitg, mens andre igjen har lidd valgets kval. Så nå er endelig tiden kommet for å gjøre slutt på lidelsene (neida, slapp av -både sjiraffen og elefanten lever i beste velgående) og proklamere at svaret er svært enkelt og logisk, min venn:

Likheten mellom en sjiraff og en elefant er at : Begge begynner på E (for sjiraffen heter Egil).

Det kan jo selvfølgelig hevdes at det finnes flere riktige svar, og som biolog må jeg vel kanskje si meg enig i to av alternativene som har flest stemmer: både "de kan drepe en løve, "de er store og bor i afrika" (bortsett fra den indiske elefanten, da) burde godkjennes som -om ikke riktig svar -så i hvert fall som "å være inne på noe".

9 kommentarer:

Anonym sa...

"Den grønne teen min, som vanligvis er gul, blir rød når den har vært for lenge i termosen. Trafikklys-te?"

har du sjekket om termosen ruster..?

prinsessensomingenkunnemålbindeklem

Vibber`n i Farta sa...

Termosen ruster ikke. Den er finfin. Det må være en eller annen kjemisk reaksjon en eller annen smart-ass sikkert kunne foklare oss, om han/hun hadde giddet..?

Askeladdenklem

Anonym sa...

Har gått litt sport i å søke på google.. ;-)
Kan det være at teen egentlig er paprika..?
"Alle typer paprika begynner som grønn, og noen forblir grønne, mens andre skifter farge til rød og gul. Rød og gul paprika er altså moden grønn paprika."

7milsstøvelmannenklem

Vibber`n i Farta sa...

Hehehe, dette tar jo helt av!
Googling er (om ikke det nye), så en fin sport!

Jeg utelukker ikke at teen er paprika, selv om et vitterlig står på pakningen at den inneholder "the finest green tea leafs" blablabla eller noe sånt...

Paprika eller trafikklys -vil tro at blant disse alternativene er paprika mest sannsynlig?

Kjerringamedstavenklem

Anna sa...

kanskje "the finest green tea leafs" er en eller annen kode for paprika, i en eller anna merkeli kultur?

Nina sa...

JESS!! Jeg hadde riktig!!! :)

Vibber`n i Farta sa...

Hmm, det kan jo være.. Hvem vet? Teen smaker ikke paprika, om det skulle ha noen betydning. Men smaker paprikapotetgull paprika?

Nina: good, good ;)

Anonym sa...

Inspirert av "finne svar på google" kulturen som har bredt seg her på bloggen i de siste innleggene, her er sitater ang. grønn te:

Garvesyren i grønn te kommer frem om den trekker i mer enn tre minutter

Grønn te er virkelig en av teene der jeg vil anbefale å holde seg unna te-poser... Og husk at grønn te ikke skal ha mer enn 70-90 graders varmt vann!
Grønn te laget av kokende vann blir besk, bitter og de andre gode smakene komemr ikke frem.

Forskjellen på grønn og sort te er at de går gjennom en ulik oksideringsprosess. Noen kaller det gjæringsprosess, fermentering.

Prosessen varer lengre for svart enn for grønn te, og det gir den svarte teen en søtligere smak enn den grønne.

Hmmm.. kommet noe nærmere svaret kanskje?? Tipper den oksideringsprossessen fortsetter etter at den er kommet i termosen din, så den grønne teen forvandler seg til sort te rett og slett!

Vibber`n i Farta sa...

Ah, kanskje endelig kjemikeren vi har ventet på? Til tross for min stilling som halvrealist, har aldri kjemi helt vært min greie.

Jeg må si du hadde mye nyttig informasjon om grønn te, noe jeg har hørt før og mye jeg trengte å bli minnet på. Kanskje fargen skyldes min åpenbare mishandling av teen (vann 100 grader, trekke kanskje 5 minutter..?)

Men at den grønne teen blir sort..?
Jaja, for all del. Men hvor mye skal oksidering skal til? Hvor mye skal for eksempel til før man blir familiens sorte får?