tirsdag 11. november 2008

Ruby Tuesday

Tirsdag er en bra dag.
Generelt sett, altså. Den er dag nummer to i uken, foutsatt at mandag er den første, da, selvfølgelig. Det er det jo ikke alle som mener. Jeg velger å tro at mandag er den første dagen, siden det var det vil lærte av vår kjære lærerinne, Wenche, på barneskolen. Og det Wenche sier er riktig. I alle fall, yndlingstallet mitt er 2, og tirsdag er dag nummer to i uken, og dermed fin. Det er kanskje ikke yndlingsdagen min i uken, der utkjempes det en stadig kamp mellom fredag og lørdag. Men det kan vi utforske nærmere ved en senere anledning. For saken er og blir at tirsdag er en fin dag, og i dag er det tirsdag. En skulle kanskje tro at onsdager er bedre, siden det liksom er "lille lørdag" (hvor nå den idèen kommer fra), og dessuten et skritt nærmere helg. Men nei: tirsdag er bedre. Da har man fortsatt muligheten for en fin start på uka. Om en har latt livet eller oppgaver eller tankene eller jobben eller hva man nå er opptatt av, seile sin egen sjø på mandag (noe jeg slett ikke gjorde i går, da var jeg flinkisflink), har en fortsatt muligheten for å ta seg inn på tirsdag. Å ta seg inn på en onsdag er nyttesløst. Da er standarden for uka allerede satt.
En annen ting en kanskje skulle tro er nyttesløst er å prøve å skrive oppgave ved siden av en tyggistyggende fyr med høretelefoner. Som dermed ikke selv hører hvor mye han smatter. Ikke det at det er sikkert at han hadde brydd seg uansett. Det vet man jo aldri. Men joda, jeg klarer faktisk det. Skrive oppgave altså. Så da fortsetter jeg likesågodt med det nå.

13 kommentarer:

svakaffi sa...

min favorittdag er, mon tro, vel, antagelig søndag. da er det helt greit å ikke gjøre noe. det er meget samvittighetsfullt og gjøre noe, og tiden er mer verd enn ellers(for hvert minutt er man nærmere en nye uke)...tirsdagen, slik jeg ser den, er gul.piggete og smaker som brokkoli.

Anonym sa...

Tirsdag er DESIDERT den VÆRSTE dagen i uka! Helgen henger litt for lenge igjen i kroppen - og det er vanvittig lenge til helg. Tirsdag er ikke noe som helst! bare TRIST! Også kan man visst ikke lenger si neger - uansett hvor mye han smatter..
sjiraffklem!

Anonym sa...

Tirsdag er DESIDERT den VÆRSTE dagen i uka! Helgen henger litt for lenge igjen i kroppen - og det er vanvittig lenge til helg. Tirsdag er ikke noe som helst! bare TRIST! Også kan man visst ikke lenger si neger - uansett hvor mye han smatter..
sjiraffklem!

Vibber`n i Farta sa...

Her var det delte meninger å spore. Det er jo hyggelig for tirsdag at i hvert fall jeg liker den, da.. =)
Svakaffi: Jeg pleide å hate søndager. Og jeg liker dem fortsatt ikke noe spesielt. Bare av og til. Når man går en lang tur eller overrasker seg selv med å gjøre noe annet nyttig. Hyggelig for søndag at du liker den. Er det hånda di du refererer til, forresten?
Tanta`ri: Julebordet ja... Ja, det er litt lenge til helg på tirsdag = masse deilig tid til oppgavene. Tenk om det hadde vært torsdag -da hadde jeg jo hatt pænnikk( igjen)!
Forresten så tenkte jeg meg vel å lenge om før jeg skrev neger. Og jeg har vært i en del slike diskusjoner,hehe. Jeg mener at de som leser min blogg bør kjenne meg godt nok til at når jeg skriver neger, så er det fordi det tilfeldigvis var mest beskrivende i øyeblikket, siden han ikke var nerd, gother, asiat eller noe annet beskrivende. Mest av alt var han i alle fall irriterende... Men heldigvis var det ikke dagen for å la seg irritere. Men er vi ikke snart litt over den neger-greia nå? Skulle jeg sagt svart? Farget? Ny landsmann? Han var neger. Ikke "neger-ikke-at-jeg-er-rasist-men". Bare neger. Ja, og irriterende.
Elefantklem!

svakaffi sa...

hånden min vet jeg ikke helt hvordan smaker. men antagelig godt om du spør mr Spreptokokk. jam jam, sier ham.

hvilken dag kunne vi egentlig klart oss uten? jeg tror onsdagen. den er nesten så smal at den ikke vises mellom tirsdag og torsdag. det er enkelst å gå sidelengs gjennom denne dagen...

Vibber`n i Farta sa...

Hehehehe.. Ja, det synes han nok. ;)
Jeg tror kanskje også onsdag. Eventuelt torsdag. Men hvis man hadde tatt vekk torsdag ville uansett onsdag blitt den nye torsdag (dagen før helg) -så du har nok helt rett. Onsdag er en ubetydelig liten dag som ingen egentlig legger merke til.

Forresten sikkert mange som ville svart mandag -men da ville jo tirsdag blitt den nye mandag...

Anonym sa...

Lørdag formiddag stemmer jeg på. (hvis jeg ikke har vært på fest på fredag.) Lørdag formiddag - uten planer for resten av helgen. God frokost, aviser og kjæresten min! :-) Da trenger jeg ikke så mye mer!
Min kjære bror var for en stund siden på hytta vår og ringte meg og lurte på om det var ok at han smakte på "Bollene av afrikansk opprinnelse" som sto i kjøleskapet! I gamle dager het det negerboller.
Jeg er forresten av europesik opprinnelse. I spedd litt asiat kanskje (er jo fra KAMBOdsja)..
Og du selv, som er både det ene og andre. Kan vel kalle det av miksetopprinnelse, eller kanskje vi bare kan kalle oss av menneskeligopprinnelse... ;-)
Krokofantklem!

Vibber`n i Farta sa...

Lørdag formiddag, ikke dumt. Tror jeg kjøper den. Hvis den er til salgs. Ah, sein frokost med deilig kaffe og rundstykker og kanskje avis, radio... Og så kanskje tusle en tur i byen uten å skulle noe spesielt (ikke nå når det er høst og folk har blitt julegavegale, da) og kanskje en tur på kafè, hvor en kan diskutere livets små og store ting.

Haha, høres ut akkurat ut som noe okko ville sagt, ja..
Jepp, jeg er gatemix, som det heter på hundespråket.

Anna sa...

uffda, så standarden på uka e satt på onsdag.. pokker førr ei kjedeli å ufatteli bortkasta uka æ får. å d e jo forsåvidt sant! så rett du har! æ e nesten heilt sekker at d e bedre å sett på sida av en tyggisspissanes kar, enn en "slurper"! en cola slurper e så ufatteli fette irriteranes, at æ trur ikkje du had klart å fullføre blogginnlegget dett engang!!!!

Vibber`n i Farta sa...

Passet ikke så bra for deg som har blitt syk, kanskje..? Håper du blir bedre snart! =)
Hengt mye med colaslurpere i det siste..? Franskmannen kanskje? :P

Nina sa...

jeg bare lurer.. er det lov å skrive neger?? :) eller er det mer korrekte mørkhudet?

Vibber`n i Farta sa...

Å kalle folk neger eller ikke, det er altså det store spørsmålet. Lov og lov. Vi lever i et fritt land. Så ja, det kan man. Hvordan folk oppfatter deg når du kaller noen neger, er en annen sak. Se forøvrig tidligere diskusjon lenger opp. Kanskje jeg burde lage en avstemning om hvorvidt jeg bør forandre "neger" til "person av afrikansk opprinnelse". Men jeg synes faktisk ikke ordet neger er noe verre enn asiat, eller nordmann eller... Kommer an på sammenhengen.

Vibber`n i Farta sa...

Fant forøvrig akkurat nå helt tilfeldig dette i "Røtter og føtter" av Thomas Hylland Eriksen, som jeg leser i håp om å finne noe som støtter den ene pedagogikkoppgaven min:

"For noen år siden var det en offentlig debatt i Norge om klassifikasjon av mennesker etter utseende. Selv om ordet "negro" er ute av det engelske språk, er begrepet "neger" fremdeles vanlig på norsk. Dette kan skyldes flere forhold; den enkleste forklaringen er vel at det er så få mennesker i Norge av afrikansk avstamning at det ikke er politisk nødvendig å ta hensyn til deres ønsker. Debatten, som særlig ble ført i pressen, vitnet uansett om at det har vært lite kollektiv refleksjon omkring ulike måter å kategorisere folk på i dette landet. De fleste som ytret seg var etnisk norske (og følgelig utseendemessig bleke), og de kunne ikke forstå at svarte mennesker vegret seg for å bli kalt negre "når det var det de vitterlig var"! De fleste bedyret at "neger" ikke er et nedsettende begrep, men nøytralt beskrivende. Det beskriver kort sagt en person med mørkebrun hudfarge og kruset hår, på samme måte som "ingeniør" betegner en person med en bestemt utdannelse og "bergenser" en person fra Norges nest største by.

De fleste svarte, altså "negre", som ble spurt av mediene hva de syntes, kunne styre sin begeistring for begrepet, selv om noen begynte å bruke det ironsik, slik en del homofile for en del år siden dannet "Soperligaen". Svarte bosatt i Norge kalte ikke begrepet for nødvendigvis rasistisk, men minnet om at ordet "neger" var knyttet til flere hundre års elendighet og undertrykkelse både i den gamle og den nye verden. Da amerikansk språkbruk endret seg fra "negro" til "black" var det for å markere at svarte skulle få slippe å bli minnet om slaverihistorien, og da nyordet "African-American" i sin tur erstattet "black" i toneangivende kretser (les: pressen og de intellektuelle), var det for å si at svarte hadde rett til en historie og en kulturell identitet ut over det rasemesiige. Språklige endringer av denne typen blir hånet som "politisk korrekthet" i land som Norge.

Den norske debatten manglet, med noen få unntak, et skille mellom denotasjon og konnotasjon. "Neger" denoterer svart (av det spanske ordet negro), men det konnoterer primitivitet og underdanighet. Denne konnotasjonen ble fornektet av de fleste som bidro til debatten. Ordet "neger" bør unngås av disse grunnene -det er ikke lenger vanlig å omtale mennesker som haltepinker eller krøplinger heller -mens det selvfølgelig er greit å omtale folk som svaret når hudfargen er relevant. Men det er ikke så ofte. At en bestemt person er svart, er ikke nødvendigvis noe mer relavnt enn at en annen er ualminnelig høy, har rare briller eller store, brune krøller. I situasjoner der det er vikitg å markere hvordan en person ser ut, må man selvfølgelig gjøre det, men fortsetter man å gjøre det i andre sammenhenger, klassiifiserer man rent faktisk andre på rasistisk grunnlag".