lørdag 17. januar 2009

Vaderland

Saa er jeg er i Holland. Paa utflukten til Paps og meg satt jeg som en stork og strekte halsen for aa faa med meg mest mulig av dette landskapet jeg ikke har sett paa en stund, og som naa skal vaere hjemlandet mitt. Gamle vindmoeller, nye vindmoeller, aakre som strekker seg saa langt du kan se, ja inn i horisonten, bondegaarder og motorveier. Og mennesker, mange mennesker overalt.

Det var saa utrolig hyggelig aa se Machteld igjen (tanta mi), og vi bor naa her i Amsterdam i helga. I gaar var Pappa og jeg paa tur, vi var i Utrecht, hvor jeg skal bo, og moette "kontaktpersonen" min ved skolen, Hans. Han var en veldig hyggelig mann, saa det er jo i hvert fall kjekt. Pappa og jeg kjoerte og sniksaa paa skolen hvor jeg skal jobbe, men jeg faar ikke stiftet naermere bekjentskap med den foer mandag, det blir spennende. Omraadet jeg skal bo paa er en gammel kaserne, saa det er sikkert 4-5 meter hoeyt under taket paa rommet mitt. Korridorene hvor rommene i mitt bofellesskap eller hva jeg skal kalle det, er hvite og sterile, og med et blinkende lysstoffroer i taket. Men stua virket koselig, med fargerike sofaer, dog litt mye rot pa kjoekkendelen med moekkete kjeler etc.. Jaja... Om bare diss andre 8 menneskene paa gangen min er hyggelige, saa gaar det nok bra =) Selve rommet kan nok trenge noen grep for aa bli hyggelig. Rommet er ganske stort, men med saa hoeyt tak og hvite vegger er det litt tomt. Men som Lisa saa fint sa: "Med ditt systemrot og kunstneri blir det fort hyggelig der" (eller no). Blir spennende i hvert fall, hvordan det blir. Det er treningssenter og en bar paa campus, saa noe er det i hvert fall aa gjoere. Ellers maa jeg jo selfoelgelig kjoepe en sykkel. Nederland er jo sykkelens land fremfor noen, og det virkelig kryr av horder med syklister overalt, og all trafikk er egentlig best tilrettelagt (i byer) for de paa sykkel. Saa her kommer man ingen vei foer man er en del av sykkelsamfunnet. Flaks at jeg elsker aa sykle, maa vaere genene. Uansett, i utrecht fikset vi litt ting og tang. Selv om jeg er stor jente naa og kan "klare selv" har det aa ha Pappa her virkelig vaert til uvurderlig hjelp, og ikke minst veldig hyggelig. Han har kjoert meg rundt omkring i Utrecht saa naa vet jeg hvor feks dette dyreasylet er, hjulpet meg aa fikse nederlandsk telefonnummer og generelt lagt ting til rette for et best mulig opphold her. Ogsaa tanta mi er kjempesupportiv, og selv om hun bor i en Amsterdam, er det jo bare 25 minutter unna. Vel, paa hjemveien kjoerte vi innom Naarden og smugkikket paa Pater Wijnterlaan 9, hvor besteforeldrene mine bodde. Det var litt rart, men mest fint aa se at huset og hagen var saa godt tatt vare paa, og det saa ut som noen hadde det hyggelig med aa bo der. Jeg elsket aa vaere der naar jeg var liten, men det var egentlig ikke trist aa se huset, mest litt fint. Naa skal jeg gaa ned og spise litt frokost, saa skal vi ta en tur i byen (Amsterdam) og kanskej en tur innom IKEA for aa kjoepe litt smaatteri som kan gjoere rommet litt koselig. Vil ha plante! Vel, paa gjenhoer/-syn folkens, kommer nok en blogg til snart! =)

12 kommentarer:

Nina sa...

det hørtes ut som en knall-start på ditt nederland-eventyr:) som du sier, selv om man er såkalt voksen og må ta ansvar selv, blir man aldri for stor til å sette pris på hjelp fra pappa'er, og det beste er at de aldri synes vi blir for store til å hjelpes eller..et av livets mange gleder:) Og jeg er ikke i tvil om at rommet kommer til å bli veldig koselig når du får ordna litt:)

romanita sa...

ma belle... så fint å lese. ah - så kult å har PAPA ;) det er kule! ønsker deg en gooood start i morgen på skolen og gleda meg veldig å leser mer!!! goooood helg videre - glad i deg, romana

Anonym sa...

Er det utrecht du er, der kjenner jeg jo noen andre som bor også (tror jeg hvertfall)!! Det betyr flere å besøke! Men hva gjør du der egentlig? Må innrømme at jeg ikke helt har fulgt med..

Vibber`n i Farta sa...

Nina: min lille positive muse =) Ja, rommet er ikke blitt så verst -men har jo bare fikset et par timer med utpakking og sånt nå, da. Yey for pappaer! =)

Romana: Tusen takk! Håper også det blir bra! =) Love you too!

Sara: Jepp, Utrecht ;) Ja, klart du må komme! Jeg er her som lærer, eller lærerassistent, da. en slags utveksling for å lære om hvordan de gjør ting på skoler i andre land. =)

Anonym sa...

Gratulerer med din nye plante! E veldig stolt av å kunn offentliggjør at du ha kjøpt plante (takk facebook chat for det) og LYKKE til i morgen og resten av ditt fedrelandsopphold - det bi nok knall!

Vibber`n i Farta sa...

Hehehe, ja der kan du se! Plante(r) er bra! =) Takk for det! I like måte snuppa! =)

Anonym sa...

Hei!
Jeg ønsker deg lykke til med alt og spesielt i morgen. Er sikker på at innen kort tid blir rommet preget av koselige ting og tang. Venter spent på fortsettelsen.
Klem fra tante G

Anonym sa...

Hei snuppelure! Ønsker deg all hell og lykke på ferden i morgen! Jeg sitter i høyre bukselomme og passer på at alle er greie mot deg! (selvom du må oversette litt for meg da..)
Gleder meg til alle oppdateringer om ditt nye liv i ukene og månedene som kommer!
Gjemme-seg-i-bukselomme-klem!

Anna sa...

gler mæ te å besøk dæ, berre 4 uke te nu :) tjobing!

Unknown sa...

Gøy med så høyt rom, du kan ha høydehoppkonkurranse!

Anonym sa...

Så spennende! Det er artig å se hvordan de gjør ting i andre land. Hun jeg kjenner i utrecht er også lærer. Sist jeg var der (da hun var lærer i den haag) hadde jeg tenkt å være med på skolen, men det ble aldri noe av, så kanskje jeg må besøke igjen og gjøre det :) Ja, det tror jeg jeg må gjøre!

Vibber`n i Farta sa...

Tante G og tanta`ri: Tusen takk, det gikk så fint så. Hyggelige mennesker og fin klasse jeg var innom. Rommet er nå hvertfall litt preget av koselige ting og tang. Koselig med bukselomme-venn! =)

Anna: Yeee! Jeg har luftmadrassen klar!

Alf Martin: skulle hatt trampolina fra byåsen!

Sara: Kult, ja det må du! Kjenner du henne godt? Hook meg opp da, jeg kjenner foreløpig ingen her!