onsdag 24. mars 2010

Inspirasjon

Været og fuglesangen her i det siste kan jo gjøre noen og enhver inspirert! Jeg for min del har hentet inspirasjon både herfra og derfra, og smuglesing på blogger har det blitt mye av -det er jo så mye kjekt å se! Forrige uke fant jeg en nålepute i form av en solsikke hos Ingrid`s strikkeri, og synes den var så søt! Jeg bestemte meg for at jeg ville lage en sånn -en nålepute har vel alle kreative sjeler bruk for! Gult og grønt garn ble handlet inn -og på en kveld hadde jeg en finfin nålepute =) Jeg fulgte ikke oppskriften til Ingrid -rett og slett fordi jeg kanskje er litt latere enn henne?? Bladene skulle nemlig hekles ett for ett og så festes på. Alle som vet hvor glad jeg er i å feste tråder ser vel levende for seg meg med febertokter og kald klut på panna over alle de løse trådene... Så i stedet gjorde jeg min egen vri: først heklet jeg den nederste gule delen, ved å hekle en ring og gradvis øke den. Når jeg var fornøyd med størrelsen på denne, heklet jeg et grønt blad fritt etter fantasien -og heklet det fast i kanten på det gule. Bortetter kanten heklet jeg videre og stoppet for utstikkere (flere blader) underveis. På den måten ble det bare èn tråd å feste til slutt -siden jeg heklet bladene underveis der de skulle være =) Alle bladene er litt forskjellige. Selv om Ingrids solsikke var utrolig fin -kunne jeg nesten ikke som biolog sitte og lage en solsikke med identiske blader. Biologisk mangfold! Jeg heklet derfor i vei med ulike teknikker og størrelser, og jeg er ikke så verst fornøyd med resultatet. Over kanten med bladene heklet jeg videre med gul, mens jeg skjulte den grønne tråden fra forrige omgang. Jeg heklet oppover mens jeg gradvis felte, helt til det var bare et ti-kroners stort hull igjen. Så stappet jeg solsikken med vattt og heklet igjen hullet -rundt og rundt og rundt. Det første problemet kom egentlig da jeg innså at det var dårlig med svart tråd i huset -eller i hobbyskuffen. Det eneste jeg hadde var en svært lodden babysilk-tråd, men den fikk duge. Denne (og ikke mine rustne brodèr-egenskaper) er altså grunnen til solsikkens noe grumsete uttrykk... Men jeg er fornøyd med den, jeg -og solsikken selv ser jo også riktig fornøyd ut der den smiler -gjennomhullet av knappenåler...

Hos Ellens heklekrok fant jeg de søte små sommerfuglene. Jeg måtte jo bare prøve å hekle en! Og to, og tre og... Siden den første sommerfuglen så dagens lys i forigårs har det blitt noen, for å si det sånn.. Ei dame på strikkekafèen falt helt for sommerfuglene. Hun holder på å lage diverse ting til et godt formål, og jeg gav henne et par for å pynte noen av luene hun hadde laget til kreftavdelingen på sykehuset. Hva jeg skal gjøre med resten, er jeg litt usikker på -men jeg har en slags idè -om en bare kunne finne en grein i dette betonglandet....

Det superstore egget er et lys vi fikk av foreldrene til Sanne! Planen er å lage en slags påskedekorasjon, men leneger enn det er ikke planen kommet gitt!
De gule og blå blomstene står ute på benken vår her og pynter opp litt. Jeg må jo gjøre det litt vårfint til Mamma og Pappa kommer på besøk! De blå muscariene har foreløpig ikke fått noen potte, stakkar, men det var jo fint likevel =)
Ha en kreativ dag! =)

4 kommentarer:

Greta sa...

Syns du er fantastisk flink som får til på din egen måte. ingrids strikkerier er suveren, men eg syns din var mer sjarmerende. :)
Sommerfuglene var jo kjempesøte da. En gang skal eg bli flink med heklekroken igjen eg og. Men ikkje nå.
så kjket det blir med foreldre besøk og klart du må pynte opp litt da.
Ha ein kreativ dag videre du også

AnitaK sa...

Så fint og vårlig dah! supersøt nålepute og sommerfugler, lurer på om jeg ikke har lyst til å hekle pittelittegrann også.. Artig å lese om norskkurset ditt :)

Tanta'ri sa...

Har bare EN ting å si: FANTASTISK! Også så vårlig og fargerikt. Ikke så mye som minner om det her ennå.. Men, nå blir det en uke på fjellet - og SÅ er det vår. (har jeg bestemt!)
Må si jeg er en liten smule medunnelig på dette håndarbeidstalentet ditt asså.. men, kanskje drypper det litt på klokker'n..! 24 dager til vi sees! God vårdag! stor klem!

Anonym sa...

Man blir veldig glad av å se på alle de fine,fargerike produktene dine!
Du er superflink!
mammamia