torsdag 12. mars 2009

Can`t Dutch This

Tiden flyr når man har det gøy. Tiden flyr når man ikke har det gøy også. Når man jobber for mye, for eksempel, men aldri får gjort ferdig alt en hadde tenkt. Når en jobber fra syv om morgenen til 12 om kvelden, uten å innse at man holder på å bli gal.

Men for det første var jeg jo gal fra før, for det andre så blir jeg ikke bare gal av å jobbe. Jeg jobber som en gal noen dager, fordi jeg er gal etter kjæresten min, så da kan jeg bo på en sky sammen med ham de kveldene jeg ikke leker arbeidsnarkoman.

Og mens vi nå likevel er inne i den åttende uken min her i pannekakeland, så er det vel bare å krype til korset og konstatere følgende fakta: Vibeke er en nederlender.

Jeg vet ikke hva det er som definerer en person som det ene eller andre, men her er i hvert fall noen ting jeg føler kan være avgjørende:

-Redakjsonen har et nederlandsk pass og bor i Nederland
-Redaksjonen har (snart) et nederlandsk sofinummer og en nederlansk bankkonto
-Redaksjonen jobber på en nederlandsk skole (eller to faktisk)
-Redaksjonen snakker nederlandsk hele dagen, det vil si, med unntak av når hun snakker engelsk
-Redaksjonen har familie i Nederland
-Redaksjonen elsker Nederland
-Redaksjonen har en nederlandsk kjæreste

Men jeg tror ikke at jeg er noe særlig mindre norsk for det. Jeg har jo aldri vært den største Norgespatrioten, -forkjemperen eller -vennen, men jeg er jo på sett og vis glad i landet mitt for det. Jeg har bare blitt litt mer dobbeltnasjonalitet-istisk, om du forstår.

Jeg har på følelsen at dette kan bli et evig langt innlegg, og det er jo egentlig litt slitsomt, både for dere og for meg. Jeg skulle jo liksom fortelle om alt som har skjedd siden sist. Men vettu hva? (Leses med Anne Cath Vestly stemme:) Jeg tror jeg gjør et unntak fra postevanen her på bloggen, så begynner jeg et nytt innlegg, så skal du få høre om alt det spennende som skjedde i den andre måneden redaksjonen bodde i Nederland. Men jeg poster det under dette, og før jeg begynner å skrive det henter jeg meg litt te, sånn bare for å være vanskelig.

4 kommentarer:

Nina sa...

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!!!!!!!!!!!!!! VIBEKE HAR FÅTT SEG KJÆRESTE!!!!!!! Jeg føler det var behov for en skikkelig utblåsning av det!!! GRATULERER du fantastiske jente:) dette var jaggu vel fortjent!:) Jeg tolker de to siste blogg innleggene som at du ikke kommer tilbake til strømgaten med det første? kanskje ikke med det siste eller? Har sendt deg en lang avhandling på facebook, så jeg må ha en respons på ganske så snart! Så den er første-pri når du har et ledig sekund! kos deg med forelskelses-rusen, den er fantastisk:)

Anonym sa...

Hah, en stund siden jeg har lest bloggen din nå og skjønner at det har skjedd mye siden sist! :-D Så bra at du trives i Nederland da! Jeg skulle ønske jeg også hadde et land å trives i. For øyeblikket heter det landet ferdig-med-masteroppgave-land, og det er bare et eventyr/drømmeland i noen måneder til. Hmmm..

Så fortell om den mystiske kjæresten da! Nederlender altså.. høy, blond og muskuløs? :-P

Anonym sa...

Fibb.

Har du fått deg en nederlender på din egen høyde (er nederlendere høye på grunn av diverse substanser, eller for å kunne se over dikene)?

Kommer det flom ? nei
Kommer det flom ? nei
Kommer det flom ? Nå ja...

Ellers er det nesefint at du trives der nede i Nederland.

Vibber`n i Farta sa...

Nina: Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjoere med krypinnet vaart i Bergen -men det er klart, uten deg er det vel ikke mye verdt lenger uansett?!

Super-Irene:
Ferdig med masteroppgaveland hoeres jo ogsaa unektelig veldig bra ut, selv om det ikke er en realitet riktig enda. Men da har du jo litt av et fint land aa se frem mot! Land i sikte!

Dan Banan:
Takk for tulipaner, de jeg hadde var akkurat visne, saa det passet bra! Nederlenderne er hoeye pga diverse substanser. Det er vel ingen godt bevart hemmelighet. Jeg bor heldigvis en meter eller noe over havnivaa, saa bekymrer meg ikke daglig for flom. Bare naa!
Jepp, nesefint! =D