mandag 8. februar 2010

Oppfriskning, strikking, kakegjester og norskkurs

Oppfriskning
På fredag var jeg og min kjære på Ikea. Vi kjøpte et nytt salongbord, en kommode -og i en annen butikk kjøpte vi rammer. Leiligheten har dermed fått en liten oppfriskning, Beatles to Bowie-plakatene har endelig kommet på veggen, og vi er veldig fornøyde! =D

Strikking
Som du ser er flettelua ferdig. Den har vel strengt tatt vært ferdig en ukes tid nå, men blogglysten lot vente på seg. Den er av samme garnet som den forrige lilla lua. Av tragedier i uka som gikk kan nevnes at Marius er for laaaang (derav manglende blogglyst). Jeg strikket ham ferdig forrige onsdag, men antagelig har jeg strikket mønsteret for løst, for genseren er for lang. Det står at mønsteret på bolen skal måle 22 cm, hos meg måler det 27. Det har nå tatt meg nesten en uke å bearbeide gremmelsen, men jeg har ikke blitt helt enig med meg selv hva jeg skal gjøre. Eller når. Det blir vel å rekke opp hele mønsteret, for jeg kommer ikke til å bruke den hvis den henger der og slenger langt nedover låret... Fem cm er kanskje ikke så mye, tenker du. Men det blir jo som om hele vrangborden er forflyttet det samme som størrelsen på en vrangbord nedover. Jaja. Vi får se. Inntil videre er Maruis lagt i strikkeskuffen min i den nye kommoden. Det får være lyspunktet, at med den nye kommoden har jeg nå en stor skuff med plass til alt garnet og alle strikkeprosjekter! =) Ellers kan nevnes en lue til som er startet på. Det er en spiral-lue jeg fant mønster på her. Som du ser av bakgrunnsbildet på bildemontasjen nedenfor, er lua turkis, og jeg fletter inne perler etter hvert som jeg strikker. Det har jeg ikke gjort før, så det er litt gøy! Som du ser går omgangene på skrå etter vrangborden. Det tok sin tid å få dreisen på den spiralstrikkinga, de første omgangene brukte jeg vel 20 min pr omgang eller noe... Men det går bedre nå. Tidkrevende er den uansett, så jeg får se om jeg kan finne en verdig mottager etter hvert!

Kakegjester og norskkurs
På fredag bakte jeg en kake, for første gang på år og dag. Vi har jo ingen ovn -men det hindrer en jo ikke i å lage ostekake, heldigvis! Problemene, eller utfordringene som det heter, var at jeg a) ikke hadde noen form. Heldigvis fant jeg en på ikea. b) jeg var ikke sikker på om det de kaller poedersuiker her er det samme som melis +at de var utsolgt for nevnte poedersuiker, og c) rømma her smaker rart og annerledes enn hjemme. MEN: Jeg fikk tak i poedersuiker til slutt, kaka ble supergod, og med litt pynt oppå fikset i en fei ble gjestene som kom på lørdag imponert! Bildet øverst til venstre viser konsentrerte gjester som strever med å høre forskjell på eksempelvis og ta eller øst og ost. Vi fant nemlig noen lytteøvninger på nettet, så nå snakker de vel snart flytende norsk alle sammen...

4 kommentarer:

Nina sa...

jeg kondolerer i forhold til Marius! Håper han skjerper seg snart:) jeg kan meddele at jeg ennå ikke har fått kjøpt den stoppenåla jeg trenger for å montere lommetøflene mine...sukk! Spørs om jeg ikke må ta det med hjem til lillehammer i helga, så kanskje mamma har en nål på lur:)

Vibber`n i Farta sa...

Haha, morsomt! Det var akkurat min unnskyldning for ikke aa feste traadene paa luene mine ogsaa -ingen naal. Forsaavidt en god unnskyldning -det er jo vanskelig uten naal! Men samtidig -aa vaere hobbyhaandarbeider uten naal er vanske3lig i lengden. Saa til den nette sum av 12 kr kjoepte jeg et sett paa markedet forrige loerdag. Har jeg festet traader? Ja, én. Lykke til med montering!

Anonym sa...

Blir utrolig imponert av din kreativitet!Luene ser flotte ut, også perler! Lekkert!
Synd med Marius :( Jeg får ta en titt på han ved anledning.
Nydelig kake!
Mammamia

Vibber`n i Farta sa...

Tusen takk for det! Gøy med perler" Måtte jo finne på noe nytt igjen! Holder på å felle av nå. Komplisert!
Marius fikk noen råd på strikkeklubben i dag. Kanskje han må bli med meg dit neste uke så vi får litt skikk på han! =)
Kaka var stas!
Når tar du strikketøyet frem igjen?