søndag 21. februar 2010

Marokkansk inpirasjon

Her kommer litt inspirasjon fra Marokko!

Nederland er et multikulturelt land. Om man vil ut å spise, hente noe kjapp mat i en take-away sjappe, eller handle inn til å lage noe spennende selv, er mulighetene uendelig mange. På torsdag fikk jeg ferie, og på vei hjem kjøpte jeg med noe spennende jeg har tenkt på lenge: en tajine! Jeg kostet på meg den fine versjonen med mørkegrønn glasur og mønster. Den er ca 25cm i diameter. Mat som lages i en tajine blir ekstra mør, saftig og smakfull, siden maten varmes lenge over lav varme og under lokk. Krydderne og urtene får ekstra mulighet til å vise hva de kan! Jeg har planer om å trylle frem mange deilige overraskelser i denne leirgryta, så det er vel bare å begynne å eksperimentere! Jeg vil gjerne invitere mamma og pappa på en tajine-rett når de kommer på besøk i april -så ferien skal forhåpentligvis benyttes til minst ett forsøk med tajinen. Akkurat når ligger den i vann. Før en bruker den første gang må den nemmelig ligge i bløt minst 24 timer, så det har ikke blitt noe matlagning med denne enda. Men som du ser av bildet er det ikke første gang det lages marokkansk mat her i huset. I fjor fikk jeg nemlig en super oppskrift av en kompis, så om du vil prøve noe nytt på matfronten (men ikke har tajine), kan det gjøres slik:

Marrokansk couscous-panne (til ca 4pers)
Du trenger:
-couscous (les på pakken hvor mye du trenger i forhold til hvor mange du lager til)
-kjøttdeig (400-500g,passe til ca 4 mennesker)
-noe litt spicy krydder (chili, hvitløk)
-en boks hakkede tomater
-en squash eller to paprika
-en fetaost (ca 200g)
-noen tørkede frukter. (Ta det du har, men alt fra tørkede aprikoser, dadler eller fikner funker fint)
-en relativt stor stekepanne

Gjør slik:
1. Hvis du bruker squash, skjær denne i skiver og rist den i en panne. Legg til side.
2. Stek kjøttdeigen.
3. Ha oppi en boks med hakkede tomater, evt paprika og krydder. La surre.
4. Hakk fetaosten i terninger.
5. Hakk den tørkede frukten i biter.
6.Lag couscous etter instruksjonen på pakken.
7. Ha fetaosten, squashen og den tørkede frukten oppi stekepanna hvor kjøttdeigen etc surrer. Bland godt.
8. Ha den ferdige couscousen oppi panna. Bland godt.
9. Servèr!

Tips 1: Ikke ha for mye vann når du lager couscousen -følg bruksanvisningen! Ellers blir hele retten gjørmete og ekkel...
Tips 2: Vent til couscousen er klar før du har ingrediensene i punkt 7 oppi panna. Dette skal ikke koke med for lenge. Ellers blir retten gjørmete og ekkel.
Tips 3: Ikke la deg avskrekke av tips 1 og 2 -hvis du følger disse blir retten IKKE gjørmete og ekkel!

Lykke til! =)

5 kommentarer:

Nina sa...

denne retten skal jeg jammen meg prøve. regner med den funker fint uten tørket frukt og? ettersom jeg ikke kan fordra det ;) lykke til med tajinen!!

Vibber`n i Farta sa...

Hei!
Den funker sikkert fint uten -selv om jeg vil si at kombinasjonen mellom den og fetaosten er prikken over i`en =) Er heller ikke så glad i det, men synes det er kanongodt i denne retten! =) Send rapport om resultat! Klem

Tanra'ri sa...

SULTEN! :-)

Monstermønster sa...

Ooooh! Det hørtes knallgodt ut! Takk for tips!

Vibber`n i Farta sa...

Takk for det! Lykke til om du prøver den! =)