tirsdag 5. desember 2006

5 December - Sinterklaas Kapoentje

Jeg husker da jeg var liten og en stooor, spennende pakke pleide å komme med posten omtrent på disse tider. Det var Sinterklaas-pakke fra Oma i Nederland! I pakken var det alle mulige slags herlige overraskelser som kan gjøre øynene på en liten jente svært store. Det var fargerike frukter laget av marsipan, koselige bøker, små figurer, presanger til hele familien -og alle fikk i følge tradisjonen hver sin store chokoladeletter: forbokstaven sin laget i sjokolade. Jeg brukte alltid å få hvit. Det var stort, for hvit sjokolade fantes ikke i Norge.

Et år tok Pappa meg med til Nederland for å feire Sinterklaas. Det var spennende og litt skummelt. Sinterklaas er nemlig slett ikke den samme som Julenissen vi kjenner her hjemme! Og selv om også vår norske julenisse skiller mellom snille og "slemme" barn, er det ingenting mot å stå foran en mektig Sinterklaas med pavehatt og septer og hevde sin uskyld i slemme gjerninger. Han er nemlig ikke bare grei, men rett og slett ganske streng! Han kommer for å straffe de slemme og belønne de snille. (Noe en skulle tro at skulle gagne en snill (?) liten jente, men litt skummel var han allikevel!)

<-- Har Lille Vibeke vært snill eller slem?

Sånn er det:

Sinterklaas kommer vanligvis til Holland en lørdag midtveis i november, med en dampbåt fra Spania. Med seg har han alle sin hjelpere "Zwarte Pieten" og gavene de har laget i løpet av året.

I følge tradisjonen setter alle barn skoene sine ved peisen og synger mens de ønsker seg noe fint fra Sinterklaas:
Sinterklaas kapoentje,
Gooi wat in mijn schoentje,
Gooi wat in mijn laarsje,
Dank u Sinterklaasje.


I løpet av natten kommer han ridende på sin skimlede hest, og lar Zwarte Piet klatre ned pipa for å legge små overraskelser i skoene til barna.
Først om kvelden 5. desember kommer Sinterklaas virkelig på besøk. Dette kalles for Pakjesavond -pakkekveld. Han banker på døra med sekken full av gaver, og med en stor bok under armen. Der har han en liste over alle barna, hvor står det om de har vært snille eller ikke. Så får de (snille) utdelt gaver, gjerne akkompagnert av et artig, lite dikt som beskriver barnets personlighet.

Typiske søtsaker knyttet til Sinterklaas er Pepernoten (peppernøtter) og Speculaas (pepperkakelignende kaker -men mye bedre!), Amandelstaaf (en herlig kakestang med mandelfyll/spijs), skumgodteri, og de nevnte sjokoladebokstavene.


2 kommentarer:

romanita sa...

kjaere Vibeke… saa spenende hva du har skritt i dag. Det hoeres seg ut nesten som "Samichlaus - 6. Dezember" tradisjoner i sveits :o)

Etter du har blitt så arbeidsom med bloggen din og noen andre folk også. da fikk jeg lit en dårlig følse om min nesten forfallte blogg. Nå har jeg oppdatert bloggmin – "so gut es ging". Naa har jeg lit tid, fordi jeg ligge i senga og er sykk (og kan endelig slappe av fra jobben min ;o)
har en gooood DAG i dag – stoooor klem, romana

Vibber`n i Farta sa...

Hei! :D
Så hyggelig med hilsen fra min sveitsiske gode venn og velgjører! Jeg koser meg utrolig mye med den fantastiske adventskalenderen du laget til meg! Igjen tusen, TUSEN takk!!!

Jeg må innrømme at jeg også tenkte på deg og Samichlaus da jeg skrev dette innlegget!

Hihi, morsomt at jeg kan være til inspirasjon! ;) Så bra med oppdatering! Skal straks gå og ta en titt på bloggen din!

Ønsker deg riktig god bedring -håper du blir fort frisk! Ha en så fin dag du kan! Glad i deg!
Stor klem fra Vibeke