onsdag 13. januar 2010

Velvet Snow

Jeg må si det forundrer meg. I ukesvis har det ligget snø her i Nederland. Ja, det i seg selv er jo også rart, men enda rarere er det at det til stadighet er forsinkelser og instillinger i togtrafikken på grunn av dette. Snøen ligger jo bare der, det er jo ikke sånn at det snør hver dag heller. Likevel er det like spennende hver dag om jeg kommer meg til skolen. Enkelte dager har så mange som 40 kolleger kommet for sent på jobb (det var etter et snøfall rikitignok. Da blir det nemlig FULLSTENDIG kaos, de har ikke hørt om brøytebiler her, eller andre hensiktsmessige innretninger, som plog på toget), men til tross for dette har jeg hittil unngått å komme for sent. Jeg kommer bare ofte nesten for sent, særlig på tirsdager (jeg tror togene har noe i mot tirsdager), og det er ganske slitsomt. Og du må ikke tro det hjelper å ta et tidligere tog, for det bare nekter å gå i det hele tatt. Så hold deg nå bare til det forsinkede toget du skulle tatt i utgangspunktet, så rekker du det nok med nød og neppe.

Til tross for togenes tilsynelatende dårlige evne til å komme seg frem i et land hvor det ligger snø, overrasker syklistene på motsatt måte. Snø eller ikke, om det er aldri så glatt skal vi sykle! Jeg trodde liksom jeg som viking skulle ha en liten fordel der, særlig etter alle årene Lisa og jeg syklet på holka til både ungdomsskolen og videregående, men nei. Her sykler vi hver dag, vær ikke tatt i betraktning. Gamliser og unger, advokater og søpletømmere, alle sykler. Og med unntak av en og annen engstelig dame i seksti-søtti-åra, sykler de som ingenting over isholke, gjennom snøfokk og slaps. Det er et ganske fascinerende land, egentlig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kjenner meg igjen i det å sykle uansett holkeforhold.... ;) Du har en så absolutt fordel, viking Vibeke! Vis det nederlandske folket hvordan det skal gjøres! Har man lært holkesykling, så glemmer man det ikke! ;) Takke seg til en sykkel som er presis i avgangene......

Klemklem fra fru Rødtopp

Nina sa...

når jeg var på jobb i TV2 en dag i desember, så ringte en hyggelig dame fra RTL Nederland. De skulle den kvelden sende et times langt program om snøfallet som rammet store deler av Europa på det tidspunktet, og i den forbindelse ville de intervjue en reporter i TV2 norge om hvordan vi i norge takler all snøen hvert år. Så vi satte en sports-anker i studio, og de intervjuet han om snøploger og hvordan alle nordmenn har piggdekk eller andre vinterdekk, og hvordan hver en bonde har en snøplog. Man skulle tro det burde gi de noen tips, men tydligvis ikke..:)

Vibber`n i Farta sa...

Fru Rødtopp:
En skal i hvert fall ikke kimse av balansetreninga vi fikk den gang, kan bare huske en gang vi (du?) tryna nede ved Gubberogata. Det var jo i en bråsving, da, og sykt glatt.. Jeg skal nok ta innersvingen på disse nederlenderne!

Nina: Haha, morsomt! Nei, jeg kan melde om at det ikke ser it som de har lært noe av dette enda. Men kanskje de har noen triks i baklommen til neste år? Gøy å lese om reisen deres, forresten!! =)

Anonym sa...

Ja, nederlendere er jo litt spesielle. Kanskje det er derfor vi liker dem så godt!
mammamia

Anonym sa...

I wish not approve on it. I assume polite post. Expressly the designation attracted me to study the intact story.

Vibber`n i Farta sa...

Mammaia: Ja, det kan jo tenkes!
Anonym: Det var en imponerende online-ordbok-oversettelse må jeg si...

Anonym sa...

Well I agree but I think the brief should have more info then it has.

Vibber`n i Farta sa...

Anonym: nå også med Dutch-Enlgish!