søndag 17. januar 2010

Håndarbeidsdilla

Her er en liten oppdaterig på håndarbeidsfronten. I det siste har jeg vært innom en rekke forskjellige hobby-blogger. Det er så gøy og inspirerende å
se hva andre lager! Men man kan jo nesten få prestasjonsangst av mindre! Jeg velger å la meg inspirere i stedet =) Her er et par av mine favoritter: Felisis blogg og Gretas hobby.

Vel, uansett, som dere ser går det fremover på Mariusgenser-fronten. Etter litt mikking og beregning ble jeg enig med meg selv om å strikke 41cm i blått før jeg begynte på mønsteret, som er 22 cm langt. Da blir bolen 63cm, noe som i følge en av ullgenserne jeg har, er passe til meg. Vi får krysse fingrene på at dette stemmer... Å strikke mønster var vanskeligere enn jeg kan huske, men så er det vel fort ti år siden (!) at jeg strikket en 5-6 luer med mønster på. Så langt blir ikke mønsteret så fint som jeg vil, men men, så er jo jeg en perfeksjonist også. Øvelse gjør mester, får en si. I går var jeg byen rundt for å finne garn. Jeg savner noe ala Bogerud eller Nille her i Nederland. Det har de ikke, bare en dyr garnbutikk, og en slags Nille med tre typer garnnøster. Men det ble nå kjøpt inn litt. På kvelden så vi Drageløperen. Den var ikke så bra som jeg trodde, litt forutsigbar og mer klisjè enn jeg forventet (har ikke lest boka). Men under filmtitting er det litt for vanskelig å følge med i filmen og strikke mønster samtidig (i hvert fall når all tale er på arabisk, når de snakker engelsk får en det jo med seg selv om en ikke nistrirrer på skjermen i ett sett), så jeg trengte noe enklere å strikke på. Jeg begynte på en leggvarmer, så kan en jo lure på hvem som er den heldige mottakeren -når bare leggvarmeren har fått en tvilling også. Er forøvrig veldig fornøyd med illustrasjonen til denne bloggen. Håper ikke gamle lesere faller av selv om redaksjonen har blitt forandret fra en utelivsløve (?!?) til en tantestrikker. Om så er, får så være -jeg synes det er stor stas! =D

8 kommentarer:

Nina sa...

jeg anbefaler at du tar deg tid til å lese drageløperen, filmen er ingenting i forhold til boka:)

jeg har forøvrig også hatt besøk av anonym som kommenterte ditt forrige innlegg, på bloggen min.. hmh..!

Jeg merker jeg blir litt inspirert til å ta frem igjen strikkepinnene, men jeg har ikke garn. og tror ikke jeg gidder å gå ut for å kjøpe..

Vibber`n i Farta sa...

Ja, den der anonyme, må jo være noen som har brukt en eller annen ordbok/oversettelsesdings på nettet, latterlig dårlig sammenheng i setningene i hvert fall, bare kastet noen ord inn i hver setning... Ta frem strikkepinnene og løpt til Nille!

Skal vurdere å lese boken, men kunne jo ikke lese den egentlig, siden alle leste den...

Unknown sa...

Nå har jeg endelig dumpa innom her igjen og, lenge siden sist, og jeg syns det er skikkelig stas med litt strikkehobby! Må komme igang selv med litt strikking igjen nå kjenner jeg :) Har fått oppskrift på noen forholdsvis enkle (tror jeg) pulsvarmere jeg tenkte å prøve meg på :D Jeg er nemlig ikke så veldig avansert mønstermessig enda. Men det kommer det kommer ;)

Vibber`n i Farta sa...

Oi, kult! Ja til mere strikking!!!
Den oppskriften: er det en sånn oppskrift egnet for mailing? *smisksmisk* Let me know om den er fin og flott i hvert fall! =)

Unknown sa...

Hehe, jeg skal se om jeg får maila den, men jeg har kun en dårlig kopi, så det spørs hvordan det blir å skanne inn. Og bildet er uansett så mørkt at jeg ikke får til å se noe særlig på den kopien jeg har... Men jeg skal se på saken :)

Vibber`n i Farta sa...

Hoeres bra ut! Lykke til med strikkinga og hmm tydinga i hvert fall!=)

Unknown sa...

Hei, jeg googla litt, og så vidt jeg får til å skimte kan det hende at lue og pulsvarmere ser litt lignende ut som dette: http://ireneturoy.blogspot.com/2007/03/lue-og-pulsvarmere.html eller dette http://elinsstrikkeri.blogspot.com/2009/11/pulsvarmere.html
Tror ikke det er heelt det samme, men det er fryktelig vanskelig å si med det dårlige bildet jeg har.. ;)

Vibber`n i Farta sa...

Hei!
Okei! Skal ta en kikk på disse =)