tirsdag 5. mai 2009

Everything`s Alright

I dag har jeg gjort absolutt ingenting fornuftig. Eller det vil si: jeg ryddet i fem minutter, og hadde en vag idè om å blogge. Men internett ville ikke funke (prøvdre riktignok å fikse det da, men) og ikke hadde jeg noe lyst til å blogge heller. Bare snoke på nettet. Men kort oppsummert kan dagen beskrives sånn: sove, schlæfe, lese, tv. Jeg synes det er helt greit. Kan ikke huske sist jeg hadde en så slækk dag. Eller så på tv. Hadde også en visjon om å sykle en tur, men jeg lot alle pollenenkornene tale i mot. Ah, ferie.

To uker ferie. Det er det ikke ofte en har! Bortsett fra midt på sommeren. Kjærsten min returnerte til NL i går, etter en uke med norske skoger, byer, et utvalg familiebesøk og fine greier. Vi har vært i Oslo med bror som guide i strålende vær - fikk med oss My Little Pony-konsert på Blå, hvor vi traff Simen og Jesper. Vi har vært i Fredrikstad og inspisert festningen og Mother India, vært hos Mormor og Bess hvor vi fikk kongelig oppvartning med mormorvafler og mormorhjemmelagdjordbærsyltetøy og enda mere ordnings og greiings - og med påfølgende skogs-/strandtur med Bess =) Vi har vært på Holsmbu hvor vi nøt pub til pub -runde og særdeles hyggelig selskap, litt av en oppvartning og Brann-sanger (også i fritt oversatt til nederlansk-versjon) , vi har gått litt langs Vansjø og vært på Alby og Røed -og til og med fått slappet av litt. Inntrykket av Norge var visst over all forventning -ikke så rart kanskje med en så hyggelig familie som jeg har! Men det var visst denne skogen også, da. Og fjellene (som vi har så mye av på østlandet?) I alle fall, det var veldig hyggelig! =)

Nå spiser jeg en stroopwafel mens je lurer på hvilken dag jeg skal ofre til formålet å besøke den kinesiske ambassaden. Kan ikke noen gjøre den turen litt artigere? Tilby meg haik til eller fra Oslo? Foreslå lunsj eller noe? Ambassaden var nemlig ikke åpen sist, siden jeg var i Oslo på 1.mai. I morgen skal jeg inn på Kambo og vaske litt, og kanskje lage middag. Gleder meg til det. Kanskje ambassadebesøket får bli på torsdag. Fredag kommer MKF Eirik, og lørdag er det konfirmasjon for mine to kjære kusiner. Og søndag drar jeg. Altfor fort! Har ikke lyst til å dra. Vil være her og ha ferie! Menmen, tre uker jobbing senere har jeg a) over en uke fri og b) reiser jeg til Kina. Lurer på om Anna har noen tips til hva jeg skal ta med meg? Hva trenger man? Varme klær? Kalde klær? Islender? Bikini? Lakenpose? Sovepose? Snus? (check) stroopwafels (check), eller andre ting en trenger for å backpacke til ukjent destinasjon (fjellene? Tibet, Nepal, Mongolia?) Hva vet vel jeg. Men eg e me!

8 kommentarer:

Anna sa...

tittei, så gøyt!! du han e jo ikkje så pesstrengt han der fysaken din! ;) tja..ka du treng.. d begynne bli varmt..menne, tenkte jo at etter skola 21.juni (da e du jo her) så hiv vi oss oppover mot fjellan. ZhongChuLi bli å me. :) så d kan vær lurt å ta me superundertøy+no vanntett. men for d meste bli d jo sommertemperatura på oss.. å når vi ska nordover e d venta rundt 40 grader..iallfall i ørkenan. så da vet du d! :) foruten om det så e d mulig at nån bli kjempegla om du tar me en europeisk velduftende sjampoflaske, for europeisk normalt hår ;) e jo pinadø mæ en knapp måned te, gler mæ!! :)

SuperIrene sa...

Håpa det e kjæresten din på det siste bildet, og ikke på det første.. Hhih! :-P Nais!

Medunner deg en smuuuuule for Kina. Tore kom faktisk nettopp hjem derfra, var på jobb riktignok, men de hadde iallefall den beste maten han noensinne hadde smakt der. I løv kinamat!! (itj voffvoffa, men det e visstnok ikke så vanlig som vi norska har fått inntrykka av)

Nina sa...

ja, er det kjæresten din han sjarmøren på nederste bilde?? hvem er da han i blå/lilla genser som koser seg mellom to pene damer? Pappa'n din kanskje?? eller broren din? eller, kanskje det er onkelen din? Si i fra om jeg nærmer meg riktig.. :) Jeg regner med at han på toppen er bess? ok, nok gjetting.. håper jeg ikke har fornærmet noen nå:)

Vibber`n i Farta sa...

Nina: tror du kunne spart deg den siste kommentaren... Det er jo min kjære far på det øverste bildet! Men det er klart at strikkegenseren fra 1970 medbragt for hytteanledningen kanskje ikke yter ham helt den rettferdigheten han fortjener... Han i midten mellom to pene damer (som førvrig er min mor og min kjære tante (tanta`ri), henholdsvis) er da min kjære onkel, Øyvind -som troppet opp med Brann-sanger (=bergenser på sin hals).

Alle: Ja, han på det nederste bildet er kjærsten min! =D

Anna: Ahaaa, kjekt å vite! Da har jeg en viss idè. Fortsatt ikke hva sovepose angår, men jeg eier jo ikke noen sovepose heller, forsåvidt. Er det noe jeg burde kjøpe her? (Eller der? Der er de vel bare 140cm lange, de soveposene...) Hva slags i så fall? Miniminipakkesammensovepose? Og shampoo skal vi vel se om det kan bli en ordnings med... ;)

SuperIrene:
Ah, jeg er ikke så glad i sånn kinaresteurant-mat her i Norge, kjedelige greier. Men kinasjappemat i Nederland, det er fine greier =) Satser på at Anna ikke bare er pakke- og reiseguide, men også kulinarisk guide -noe som erfaringsmessig er mer en tilfelle (jmf Belgia!). Og ja, jeg tror du har rett: de spiser jo faktisk andre ting enn hund i Kina også...

Nina sa...

åååå.. jeg beklager veldig mye til din far for den kommentaren! Men jeg hadde tenkt til å slenge med at han så ut som en veldig koselig kar da.. og du har nok rett, det var nok strikkagenseren som gjorde utslaget! Beklager igjen;)

Anna sa...

tja.. had jo vært gøy å prøvd hund.. så man iallfall har vist om det va verdt å slakte bikkja når den blir gammel å skrøpelig. vi får se ka vi kan ordne. alt bli jo godt me chilli!! :) en liten pakkesammenminiminisovepose e nok kjekt å ta me, iallfall om vi ska ut i hula på bålkveil å overnattings ;) å d e jo et absolutt must når man først e i ningxia regionen! menne du treng ikkje no fancyvarmstoråtungsovepose, d holde me en kompaktbilligsovepose!d går fint ann å få tak i utleningsvennlige soveposa her, menne prisan e ikkje fullt så utleningsvennlig, så e sikkert like greit å fikse d heime. en heilt grei en koste jo berre 3-400kr, så d e jo ikkje jordas undergang ;) Go mat ska d nok bli ordnings med :) d e ikkje et einaste land i verden, så har bedre mat enn kina!!! d e faktisk berre 5-6 uke te du e her, heilt vilt ass! whoopiheeey.

Unknown sa...

Tenkte jeg skulle slenge inn noen flere reiseråd: Til Hong Kong trenger du: lette og ledige klær, lette og ledige klær, og en paraply. Alt annet ordner seg. Paraply kan du forøvrig kjøpe her også. Det kan du jo også med lette og ledige klær, men det er jo greit å ha med seg. Mye tyder på at det kan bli varmt og fuktig her i juni. Nå er det faktisk bare varmt og solen skinner og greier og greier. Det er som en skikkelig bra norsk sommer. Men det blir nok fuktigere igjen, det sier i hvert fall alle. Og er du riktig heldig får du med deg en tyfon også. Det er visst sesong for slikt da. Tror dette kan bli stas, gleder meg til besøk! Jeg skal undersøke litt overnattingsmuligheter også og komme tilbake til det. Hvis ambassaden setter seg på bakbena igjen kan du ordne visum til Kina på dagen her i Hong Kong (men det blir nok noe dyrere, så jeg vil anbefale å prøve ambassaden igjen). På gjenhør!

Vibber`n i Farta sa...

Takk for tips!! Lette og ledige klær og lette og ledige klær er et godt tips, tror jeg. Jeg kjøpte en tunika i dag. Den er lett og ledig. Og blå. Paraply har jeg. Men den er litt ødelagt. Så fint at været er bra, kanskje froskene holder seg på matta også? Gleder meg til å komme på besøk!!! =)