mandag 16. februar 2009

Our House

Det er kanskje på tide å skrive litt mer om huset jeg bor i.
Jeg bor på campus til en skole som heter Utrecht University College, som er en internasjonal skole, men som så vidt jeg kan skjønne har relativt lite med universitetet her å gjøre. Det er en skole med "full board", så alle som går på skole her bor her og spiser i Dining Hall. Eller for å si det annerledes: alle andre som bor her går også på skole her på campus, bortsett fra meg. Det var litt sært i begynnelsen, og de ni andre menneskene jeg bor på gang med dukket liksom aldri opp. Men nå har jeg møtt alle sammen, og vi hadde jo en slags kollektivmiddag, som jeg nevnte en gang før. Det var veldig hyggelig, og noen av oss ble hengende i stua og skravle, røyke unevnelige substanser og se en film etter middagen. En bra kveld, og siden føler jeg at jeg kjenner alle litt bedre. Det er ikke noe stort samhold her, men ingen er uvenner heller. Det er liksom et par leire, hvor jeg forsåvidt går godt sammen med begge. Det er jo derimot ikke til å unngå når en bor 10 mennesker sammen, at det blir litt høylytt noen ganger, spesielt siden flere av mine samboere ofte inviterer alle de kjenner, fortrinnsvis på søndager, mandager eller tirsdager, og fester og røyker og holder på ut i de små timer. Det må sies å være litt upraktisk når jeg faktisk må tidlig opp og på jobb hver dag, men hey, hva forventer man når man flytter inn et sted som dette? Jeg er uansett glad for at skolen hvor jeg jobber fikset meg et rom her fordi det er gøy og relativt sosialt å bo sammen med de andre og fordi det visstnok er veldig vanskelig å finne et sted å bo i Utrecht. Men om oss som bor her ja, det er litt festlig, for de fleste av de som bor på denne skolen er internasjonale studenter, men mange er salige gatemixer som meg! Mange av oss har dobbel nasjonalitet og/eller kulturmiks i blodet, så det er egentlig ganske herlig å bo her! Indisk-amerikansk, amerikansk-nederlandsk, hong kong-nederlansk, you name it. Rommet mitt er jeg kjempefornøyd med! Det er ganske stort, og det høye taket (5 meter) har for lengst sluttet å plage meg om natta. Og til alt hell ligger det lengst mulig unna stua og nærmest mulig dusjen. Fintfint! Rikitgnok ser det stadig ut som et bomba horehus her i gangen hva tomflasker osv angår, og dusjen skulle visstnok noen vaske sa de, men hva tåler man ikke bare menneskene er greie ellers? Om en ikke blir rund i kantene av å bo her, så vet ikke jeg! Vi får se hvor lang tid det går før jeg få anfall av håret i dusjen, de trillionene av sko som ligger slengt utenfor noen av de ti rommene i korridoren vår, handlevogna noen har slengt fra seg i "krysset" halvveis i gangen, støvsugeren som alltid befinner seg på ukjent sted eller MIDT i gangen som en blokkade, flaskene som står tett i tett i gangen og som klirrer hver kveld noen er på en snurr... Men so far, so good! Føler meg hjemme her, og det er et fint område med kort vei til byen!

Ellers kan jeg av interessante ting nevne at lørdagen sort of ble til en date -en veldig bra en også! Og at Anna kommer i dag!!! Jeg har en uke ferie nå, og planen er å vise henne fantastiske Utrecht og wunderbahre Amsterdam, før vi sammen drar til Belgia. Så om det blir litt tomt og kjedelig her inne, så vet ni varför. Etter ferien er det rett på ny jobb mandag morgen. Gruer meg litt... Men gleder meg også! Tot ziens!

PS: La ved et bilde fra Rotterdamturen, siden jeg ikke fikk resten av bildene før nå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hey! Nå må vi få noen nyheter her, du har jo både reist og undervist og ... ja, kanskje andre ting og.. ;-)
kiss-kiss!

Vibber`n i Farta sa...

Hei Tante Ranne!
Så ikke denne før etter jeg hadde lagt til nytt innlegg, må ha vært to sjeler og èn tanke.. =) Ja, kanskje andre ting òg?

Birgitte sa...

Hei du! Dette rotet skulle jeg vært der og ordnet opp i ;) Bra du klarer å trives allikevel :) Tror ikke jeg hadde klart d.

Vibber`n i Farta sa...

Hihi, ja du kan få sagt det! Det hadde du nok likt! Masse å ta tak i her.. Jeg er overrasket over at det ser ut til at folk i det minste faktisk tar oppvasken sin..?! Det er faktisk mer enn jeg hadde våget å håpe på.. Ille sant?