torsdag 7. april 2011

Såsåsåså

I dag har jeg sådd!

Jeg kan vel neppe beskyldes for å ha hatt grønne fingre tidligere. Dette kan ha vært a) fordi jeg ser på planter som ting. Tingen står der og står der, balnt andre ting, og først når tingen har forandret seg radikalt og ligger strødd utover i form av døde blader, legger jeg merke til forandringen. For sent. Det kan selvfølgelig være b) fordi jeg hadde en idè om å redde plantene ved hjelp av faste rutiner: eksempelvis å vanne de hver gang jeg støvsugde stua e.l. Men da jeg bodde i kollektiv slapp jeg jo (helldigvis) å gjøre reint hver uke. Så det ble jo litt ymse resultat. Det kan også skyldes c) om man ser bort fra a) og b) og går utfra at plantene trivdes veldig godt og var veldig fornøyde, så hjelper det kanskje lite når en reiser bort hele sommerferien og to-tre uker i den kalde jula? Det har jo vært tilfelle hvert år, både da jeg bodde i Trondheim, i Bergen og i Nederland.


Vel, min mangel på grønne fingre kan ha mange grunner, men jeg har nå i alle fall utfordret skjebnen og kjøpt meg et minidrivhus (det erveldig mini, altså, men det stod minidrivhus på esken!). Der har jeg etter beste evne (og hvor god den er, kan jo diskuteres) sådd både tomater, paprika, agurk og jordbær! Jeg er veldig entusiastisk over det hele og forventer veldig god salat til middag i morgen. Vel -det kan nok hende jeg må innfinne meg med å være LITT mer tålmodig. Så får vi håpe jeg ikke ser drivhuset kun som en ting, men steller det mer som en ville gjort med et lite dyr. Der har jeg nok mer talent! Fortsettelse følger!

PS: Drivhuset ser sånn ca ut som på bildet jeg stjal fra google, bortsett fra at mitt kun har frø og jord i seg, og slettes ikke sånne fine grønne planter. Enda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, detta blir spennende! ;) Håper det blir bra resultater slik at jeg kan komme på en deilig krepsehale salat til sommer´n...
Men for å få trent opp dine kommende grønne fingre... Har du lyst til å være med å rake og ordne litt i den lille søte hagen til mor i morgen? Kanskje du kan lære et og annet fra en som klarer å drepe kaktus... ;)

Klemklem fra fru rødtopp i tåka

Unknown sa...

Åååh, dette blir spennende! Har så lyst å prøve på litt såing selv, men i en kjellerleilighet uten vinduer spørs det om noe som helst kan overleve :P