mandag 4. oktober 2010

Gresskarsuppe ala Vibber`n

Her om dagen laget jeg gresskarsuppe! Det har jeg ikke gjort før, men jeg kommer garantert til å gjøre det igjen! Mens jeg ruslet i den soppløse skogen sammen med tanta mi, snakket vi om litt av hvert: blant annet gresskarsuppe. Jeg fikk noen tips av henne, og få dager senere ble følgende kreasjon til:

Gresskarsuppe

Ingredienser:

1 gresskar
1/2 purre
1 løk (jeg brukte rød)
2 hvitløksfedd
1 dl (røde) linser (kan droppes, men fint for dem som tenker på næringsinnhold da linser inneholder mye proteiner)
2 buljongterninger
1/2 l vann x2
salt og pepper
litt olje



  •    Skjær opp løk og purre, finhakk hvitløken. Ha dette i en kjele sammen med litt olje og la stå og surre på svak varme mens du deler opp gresskaret. (Det finnes mange typer gresskar, jeg kjøpte et flaskegresskar, men jeg vil tro det er det samme hva slags du bruker.) 
  • Ha buljongterningene og vannet oppi kjelen. Putt oppi gresskarbitene, sett på lokk og la putre en god stund. 
  • Når gresskarbitene er møre (kommer an på strl, men ca 20 min) rører du godt med en visp eller potetstamper (eller stavmikser om du ønsker en helt glatt suppe, jeg syntes det var godt med noen små biter). 
  • Tilsett mer vann (1/2 l?) og de røde linsene, samt salt og pepper. La småputre ytterligere en halv time.
  • Sjekk hva du synes om konsistensen. Liker du en tynnere suppe kan du ha i mer vann.
Voila! Bon appetit!
PS: Som et eksperiment vasket og tørket jeg av frøene som var inni gresskaret og sprøstekte dem i en panne. Det gikk fint, og var hysterisk morsomt da noen av frøene begynte å snurre superfort rundt og rundt! Jeg synes imidlertid ikke disse føene var så gode som de en får kjøpt (sikkert annen type gresskar?), så neste gang kjøper jeg kanskej noen. Uansett: de sprøristede gresskarfrøene la jeg på toppen til pynt!
PS2: Jeg må si jeg synes suppen ble veldig ensfarget, så om jeg skulle servere den til gjester ville jeg enten hatt på et persilledryss før servering eller puttet oppi en grønnsak i tillegg med en fin farge.

1 kommentar:

mimouna sa...

Det så godt ut! Og det dukker vel opp gresskar i butikkene snart nå.

Hvor mye er "et gresskar" forresten? De kommer jo i alle slags størrelser.