tirsdag 10. februar 2009

Nice Work If You Can Get It

Nice work if you can get it
And you can get it if you try


Denne bloggen har for tiden mange besøkende. Den siste måneden har gjenomsnittstallet på besøkende per uke ligget på rundt 250. Det må man jo, som ydmyk bloggredaktør, si seg svært fornøyd med. Så derfor ser jeg meg nå nødt til å skrive et blogginnlegg for massene.

Siden sist har det skjedd masse! Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Men et sted må man jo begynne, selv om begynnelsen ikke trenger å være begynnelsen. For den som klarte å følge det. Kanskje begynnelsen denne gangen blir midten? På lørdag var det i hvert fall introduction day for internasjonale studenter (og wannabe-studenter?!) organisert av ESN (European Student Network) her i Utrecht. Været var halvkjipt, men dagen var helmaks! Vi ble delt i grupper på 15ish, og det var 14 grupper som dermed skulle suse og sose rundt i gatene, innom viktige steder og opp i det flotte domtårnet! Heldigvis soste alle gruppene mellom tingene i hver sin rekkefølge, så dette gikk ikke bare knirkefritt, men strålende. Utsikten fra toppen av tårnet gjorde det verdt slitet (og angsten for noen) det var å klatre opp. Utrecht fra fugleperspektiv var et fint syn. Men jeg er jo litt forelsket i byen, og kan jo dermed heller ikke se for meg at den kan ta seg dårlig ut på noe vis... En hyggelig lunsj, et besøk på ESN-kontoret, en byvandring, og noen drinker på Maria (stamtstedet for erasmusfolk) senere, så var tiden inne for å beskue partystedet for kvelden: Woolloomoolo. I første omgang for å spise sammen. Etter en lang dag i byen hadde vi nå et par-tre timer på å gå hjem og skifte og slappe av litt før parteiet. Så da gjorde jeg det. I titida stakk jeg bort til Hanna, ei polsk jente jeg hadde blitt kjent med samme dag, og vi drakk litt vin og skravlet med noen flere folk. Hun er virkelig superhyggelig! Så frekventerte vi galskapen i byen. Herlighet, for et kaos! På Woolloomooloo, altså! Hundrevis, kanskje tusen folk hoppende rundt, det var så fullt! Jeg var så glad for at jeg kom sammen med noen, ellers hadde det jo bare vært lykke til med å finne noen en kjente inne i det dansende folkehavet! Partyet i seg selv var ikke såå veldig morsomt. Dårlig musikk, og kanskje hadde det vært en litt for laaang dag. I halv fire-tida kranglet vi til oss tøyet i garderoben og gravde frem syklene blant hauger av dem ved gjerdet utenfor. Så syklet vi mer eller mindre rett hjem (med unntak av noe sjangling).

Soendag var ikke en dag laget for all verdens aktiviteter. Men etter en lørdag som det, var vel det strengt tatt ikke nødvendig heller. Jeg var egentlig bedt med paa vinsmaking av tre av jentene jeg bor med, men forholdene tatt i betraktning bestemte jeg at det sikkert var bedre for baade dem og meg om jeg ikke drakk noe vin den dagen. Saa dagen gikk med til frokost, krangling med kaffemaskinen (vil ha kaffe -NAA!) og middag hos ham fra skolen som jeg skal lære norsk (og han skal hjelpe meg med å forbedre nederlandskskrivinga mi), sammen med ei nederlandsk og ei norsk jente med ca samme formål. En språkklubb, om du vil, som vi nå skal ha en gang i uka, fine greier!

Livet smiler virkelig til meg om dagen, eller for tiden -og jeg smiler tilbake så godt jeg kan -og jeg kan jo smile ganske bra.. Biologitimene på skolen ble mine hvis jeg ville ha dem, og jeg tenkte å si ja. Men, og det er et stort men! Så ringte de meg fra en annen skole! De hadde fått nummeret mitt av en lærer på skolen som jeg liker kjempegodt, og som hadde anbefalt dem å ringe meg. Så etter å ha sirlig mekket sammen en dugendes CV på søndag og sendt den, møtte jeg på jobbintervju i går. En time senere var jeg den stolte eier av et stykk lærerjobb: min første ordentlige lærerjobb! Jeg skal undervise fire (!) klasser i engelsk (fordelt på alle ungdomsskoletrinnene), til sammen 12 t i uka (=mye, jeg kommer til å jobbe meg i hjelp med jobben på Anna van Rijn, hvor jeg allerede er, i tillegg), men jeg kunne jo ikke si nei! For en sjanse! Skolen er bare fem minutter unna her jeg bor, så nå jobber jeg der mandag, onsdag og halve torsdag, og på Anna tirsdag, fredag og halve torsdag. Puh. Gruer meg litt, men jeg er så glad!!!

Når det gjelder denne fyren, så har ikke han blitt nevnt så mye rett og slett fordi at det er litt komplisert (til en forandring, da eller...?). Eksen hans har vel prøvd sitt beste for å drepe meg (foreløpig bare med blikket, men dog), og jeg tenkte å prøve og ligge litt lavt i terrenget, noe som er vanskelig når man a) er høy og b) ikke kan ligge så mye på skolen, siden man helst bør se ut som man gjør noe fornuftig. Vel, uansett, vanskelig situasjon, kjipt å være "hun nye som bragte med seg trøbbel" (eller no), selv om folk flest ser ut til å mene at eksen hans er gal uansett.. Vel, nok om henne -og over til han! Til tross for min reativt bakkenære tilværelse (ligge lavt etc), sjarmerte han meg i dag i senk... Og spurte dessuten om jeg ville komme og se på bandet hans øve på lørdag.. Iiii, skummelt... Men det er altså planen, nærmere avtaling på torsdag. Iiik!


PS: For de som la merke til en viss veksling mellom eksempelvis å og aa henger dette sammen med at blogginnlegg ikke alltid skrives i en fei - så her var det litt hjemme og litt på skolen og så litt hjemme.. Jadda, brød og sirkus, brød og sirkus... Uten brød, da, vel og merke.

6 kommentarer:

Anonym sa...

hallo mijn lieve dochter,

Ik ben ontzettend blij dat het zo goed met je gaat in Utrecht. Het lijkt wel of je je plaatsje daar gevonden hebt. Dat doet me erg goed en ik ben erg onder de indruk.

Liefs Pappa.

Vibber`n i Farta sa...

Hoi lieve Pappa!
Oo, wat en leuke bericht om hier te vinden! Ja, ik ben ook heel blij dat het zo goed gaat! Ik heb het erg naar mijn zin in mijn vaderland!
Liefs! =)

Anonym sa...

Hei og hopp!

Det er sannlig noen som lever et spennende liv om dagen! :) Og det unner jeg deg så absolutt!

Gratulerer med stort besøkerantall på bloggen! Må jo bare sjekke minst en gang om dagen om det har kommet et langt og spennende innlegg... ;)

Velvelvel, Vib og alle gutta sine... ;) Gleder meg til å lese om band-øving-titting (rettere sagt en form for avansert dating)!

Klemklem fra fru rødtopp

PS! Guuuud, så støl jeg er etter all skigåing og måke fram bil-måking etter et lite snøfall i helgen (måtte bare få sagt (skrevet) det)! Så nå pleier jeg kroppen med litt nattjobbing...

Vibber`n i Farta sa...

Hei natteranglern!
Takk for hyggelig kommentar! Joda, det skjer litt av hvert om dagen, så kjedelig er det ikke. Har vel ikke helt funnet hverdagene her enda, men det kommer nok det også!

Avansert dating ja, det kan du si. Spent på den der..
Skjønner du er stiv og støl da ja! Herlighet, du henger nå i du og da, som vanlig! Har du skype? ( er lik skaff skype! Så kan vi kjatre! =) )

Nina sa...

wow.. det skjer ting i Utrecht skjønner jeg! hørtes ut som nok en knall helg! Og ikke minst, gratulerer med jobben!!!! Tenk på all erfaring og ikke minst pengene du tjener (det er kanskje ikke så mye som her i dyre norge, men alikevel). Historien om han fyren høres litt kjent ut.. hmh, mon tro hvorfor.. eneste at nå er det faktisk en eks inne i bildet da! men, hun kan bare ryke og reise, uansett.. hva har hun å stille opp med mot deg?? Lykke til på bandøving!!

Vibber`n i Farta sa...

Å, nå motet du meg skikkelig opp! Joda, jeg hører et svakt ekko jeg også..
Takk for det =) Ja, er kjempeglad for all erfaringen som jeg sikkert får med denne jobben! =D Og penger er jo selvfølgelig en bonus. Har ikke spurt hvor mye jeg tjener da, hehe! Sikkert nok =)