fredag 17. oktober 2008

I`ve Got the Power

Makt. Ikke bare bryr jeg meg om penger. Men nå nyter jeg makt også. Hva blir det neste?

Jeg sitter her i et klasserom og ser på de små (?) som strever over biologiprøven. Som jeg har laget. Mens de kikker ut av vinduet i håp om inspirasjon til sin utgreining om transport gjennom cellemembranen, kan jeg gjøre hva jeg vil. Jeg kan også kikke ut av vinduet. Jeg kan tvinne tomler. Jeg kan surfe på den o store verdensveven. Jeg kan skrive. Eller tenke ut nye, store, fantastiske tanker. Eller jeg kan benytte sjansen til å skrive ferdig oppgaven fra i natt. Frihet! Stakkars disse søte (?) små (?). Ikke vet de hvor mange prøver de har foran seg. Hvor mange eksamener. Jeg lurer på om jeg hadde vært der jeg er nå, hvis jeg hadde visst nettopp det da jeg var der de er nå: det første semesteret i andreklasse på videregående. At jeg skulle lese og prestere og studere i enda 10 år. I følge studentweb har jeg tatt 7 eksamener ved UiB. I Følge NTNU har jeg før dette tatt hele 20 hos dem. Og disse tallene inkluderer ikke alle de eksamnene som har bestått av flere deleksamener av ulike grunner. Eller reklameskolens eksamener. Puh.

Vel, nei -tilbake til eh klasserommet. Og studiene. Frihet, var det det?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, detta var nesten på grensa til filosofisk... ;) Du får fortsette å nye makt(begjæret)!
Klem fra fru rødtopp som nå har flyttet sammen med mannen sin igjen... ;)

Vibber`n i Farta sa...

Jepp, skal nyte makten i hele tre uker til.. ;)

svakaffi sa...

Først er det penger, så kommer behovet for makt. men etter det finnes et lite mellomtrinn som skaper behovet for vaffler med jordbærsyltetøy, før det ultimate og mest vulgære av alle behov melder seg : uendelig med liv (som å jukse i dataspill)...og deretter følger behovene i samme rekkefølge igjen, bare nå med : behovet for alle pengene i hele verden, behovet for all makt og så dette lille mellomstadiet igjen, med behovet for konstant tilførsel av vaffler med jordbærsysltetøy...ja, så du ser det mange trinn igjen i behovspyramiden (den utvidede). du har ingenting å frykte ennå. man kan jo for eksempel, slutte å strekke seg etter mer,etter det første vaffler-med jordbær-stadiet..noe jeg tenker å gjøre(satser på å komme dit før jeg blir 63)...

Vibber`n i Farta sa...

Vafler! Med jordbærsyltetøy! =D
Det kan jeg leve med. Men for å være ærlig så tror jeg at dette behovet for vafler med jordbærsyltetøy kom lenge før dette med penger og makt. I mitt tilfelle kan jeg huske at vafler tidlig var et behov -nei en trang. Særlig mormor sine, med hjemmelaget jordbærsyltetøy... Men det blir kanskje et spørsmål om høna eller egget. Hva som kom først, altså. For når jeg tenker meg om, kom også dette med juksing i dataspill litt før penger og makt. Men etter vafler.

Tror du mitt økte fokus på penger og makt betyr at jeg nå gradvis vil nå et stadie hvor jeg kimser av vafler, slik jeg tidligere kimset av penger og makt?

svakaffi sa...

min (utvidede) behovspyramide sier det at jo lenger opp du beveger det i behovhirarkiet, jo mer øker tranger til vaffler med jordbærsyltetøy. og på toppen ruver det evige liv badet i jordbærsyltetøy, tullet inn i vaffelbukse og vaffelgenser. det evige paradis uten flere behov eller trengsler her i livet. eller nirvana som også noen kaller det. så, ingen fare med vafflene med jordbærsyltetøyet ;)

Vibber`n i Farta sa...

Hmm. Vaffelbukse? For all del. I Nirvana vil vel sikkert det være, vel -nirvana. Alle mine andre behov vil forsvinne som dugg for solen, eller som gamle damer for skumle, skinnkledde punkere. Men inntil videre er det egentlig helt ok med en collegegenser og en vaffel i hånda. Det er jo uansett bedre enn med ti på taket (eller som bukse?).

Men kort oppsummert: fint det ikke er noen fare med vaflene med jordbærsyltetøyet!

Anonym sa...

En eksamen til, eller to da, om man regner med den _aller_ siste (mastereksamen), så er jeg voksen!!! :-D Tør ikke telle hvor mange eksamener jeg har hatt, er redd for at jeg skal få panikk over å kunne så lite etter å ha lest så mye.. :-P

Vibber`n i Farta sa...

Voksen, ja! Ikke verst. Det er ganske imponerende, vil jeg si. Du får fortelle meg hvordan det føles når du kommer dit. Merker også at ikke all kunnskapen ligger like langt oppe i dagen. Da jeg skulle undervise om virus, for eksempel.
Når er masteren tenkt ferdig? Før jul eller til våren? =)