mandag 22. mars 2010

Norskkurs, norskprøve og dessert med norsk vri

"Norsk-kurset"s historie
Etter vel et år med mer eller mindre halvseriøse studenter, hvor norskkurset mest av alt var en unnskyldning for å kunne spise god mat hos hverandre, spise Smash når anledningen bød seg og drikke vin, har kurset nå gått in i en ny og mer seriøs fase.

For å begynne med begynnelsen:
Da jeg kom til Nederland i fjor, ble jeg fort kjent med Michiel. Han jobber som lærer på den skolen hvor jeg var på utveksling. Han hadde tatt en del av utdannelsen sin i Norge, og lurte på om jeg kunne hjelpe ham med å lære litt mer norsk. Han er en hyggelig fyr -og ikke kjente jeg mange, så jeg sa selvfølgelig ja med en gang. En venninne av ham, Jasmijn, hadde tatt del i det samme utvekslingsprogrammet. Hun ville også lære norsk, så da var vi tre.

Noen uker senere ankom norske Anja Nederland. Også hun på utveksling. Hun ville lære nederlandsk -så plutselig var vi fire og "kurset" blir et norsk/nederlandsk kurs. I mellomtiden ble jeg også kjent med Sanne, som nå er min kjære. Et par uker ut i forholdet vårt proklamerer han: "Jeg vil lærer norsk", så da var vi fem.

Tiden går, vi har mye moro sammen, hyggelige middager og en norsk utekveld blir arrangert (med spill og grilling!) -og plutselig er Anjas opphold i Utrecht over. I hele høsthalvåret var vi igjen fire, og vi koste oss med norske ord og vendinger. Men så: plutselig spør Michiel om ei han kjenner kan bli med -hun har jobbet en sommer på en camping i Norge, og vil lære mer norsk. Så nå er vi igjen fem. Utrolig at alle disse nederlenderne vil lære verdensspråket norsk!

Lørdag gikk vi altså inn i en ny æra hva norskkurset angår. Ikke at mat, Smash og vin nå er byttet ut -men på lørdag hadde vi den første prøven i norskgruppas historie. Temaet var norske verb. De hadde måttet lære seg 20 -med alle tider -noen svake og noen sterke. Prøven var delt i fem deler, som var nøye pønsket ut av redaksjonen for å teste både om de kunne dem utenat, om de forstod bruken og meningen av verbet og om de kunne bruke riktig tid av verbet. Det var utrolig gøy å se dem slite over norskprøven (se bilder), og selv om jeg er språklærer var det interessant å se hva som var vanskelig og hvordan de tenkte -for meg er jo norsk som regel ikke noe jeg tenker over.

Kvelden bød også på raklett -og en dessert med "norsk vri". Siden sist hadde Michiel vært i Norge på en utveksling med sine elever -og selvfølgelig hadde han hamstret Smash (og ja -det er vel min skyld at alle nederlenderne her er så avhengig av det..). Vi ga ham utfordringen: lag en dessert med Smash! Vi fikk pannekaker med valnøttis og Smash! (se bildet) Slett ikke verst! En artig kombinasjon!

Nå sitter jeg og lager leksestoff til neste gang -en liste over noen av de mest vanlige ordene i det norske språk. Jeg fant en liste på internett: "amerikansk" lå på topp 200 over norske ord... Hmm! Vel, kanskje blir det prøve neste gang også -da gjør de i hvert fall leksene sine! Både Michiel og Sanne fikk 8 på prøven på lørdag (8 av 10, nederlandsk karaktersystem), så om det fortsetter slik snakker de vel bedre norsk enn meg innen året er omme ;)

1 kommentar:

Greta sa...

Herlig lesning. Koste meg når eg las det. Ha ein fortastt fin dag