mandag 29. mars 2010

En forferdelig fin tur til Basel

Uttrykk som forferdelig fin eller fryktelig bra hører svært få steder hjemme. Men når det gjelder turen min til Basel synes jeg det er ganske dekkende!

Det begynte strålende fint på torsdag: flyet var i rute, Romana ventet på flyplassen og vi kunne nyte gratis middag på en fin restaurant! Det var så fint å se Romana igjen! Vi pratet og oppdaterte hverandre om smått og stort over en bedre middag. Grafikkontoret hun jobber på hadde nemlig laget logo, design og menyer hos restaurant Rossini, og halvparten av betalingen for dette skulle de få i gratis middager. Ikke dårlig å ankomme Basel for så kort tid etter sitte med et fat fullt med forretts-spesialiteter og et glass med champagne, deretter hovedretter med det nydeligste marinerte biffkjøtt, vin og til sist dessert og kaffe -til den nette sum av 240 CHF (1600kr) -fullstendig gratis. Tusen takk Romana -og sjefen hennes som lot oss gå dit! =) Romana ble veldig glad for pulsvantene hun fikk -hun fikk de svarte det var bilde av her tidligere på bloggen, hyggelig å kunne gi bort noe man har laget selv!

































Neste dag kom med regn og vind -men vår plan var å dra til et kurzentrum, et slags spa med mange ulike bassenger og herlig avslapning, så det var helt greit. Vi tok toget til Rheinfelden og gikk det siste kvarteret. Vel fremme var det et herlig sted som møtte oss: dampbadstuer med eucalyptus og sitrondamp, alpefossefall-dusj, kaldt boblebad med isbiter, varmt boblebad med herlig rødt skimmer, en grotte bak en foss i utendørsbassenget: og sist men ikke minst dødehavsbassenget! I kjelleren hadde de bygget et basseng som var 60cm dypt. Det var ganske stort og rommet hadde form som en grotte. Øverst i taket var det kun en liten luke for lys, og ellers rundt bassenget røde lamper, dette skapte en spesiell stemning, og alle små krusninger i vannet avspeilet seg i taket som lysrefleksjoner. Vannet hadde høyt saltinnhold, så man kunne flyte akkurat som i dødehavet. I bassenget var det montert små høyttalere hvor det strømte ut klassisk musikk, og det var ikke lov å prate. Her lå vi og fløt i vannet, uten den minste bevegelse. Herlig! Kan ikke huske sist jeg kjente meg så fullstendig avslappet!

Etter badet kikket vi litt rundt i Rheinfelden, en veldig fin og koselig liten by. Vi gikk såvidt over broen til Rheinfelden, Tyskland. Det er ganske spesielt at der hvor Rhinen danner grenseskille mellom Tyskland og Sveits, heter byene på hver side ofte det samme, selv om de ofte alltid har vært to selvstendige byer. Etter en buss-sightseeing med lokalbuss i regi av Romana, hvor nordkvinnen fikk sin nødvendige dose fjell, skog og natur, besøkte vi en garnbutikk og spiste god middag i Basel. Kvelden tilbragte vi hjemme hos Romana med en morsom film, kjatring og strikking. En bra dag!

Men så... Lørdag morgen vånet jeg klokken 5, 6, 7 og 8, og for hver gang følte jeg meg dårligere. Klokken åtte klarte jeg ikke å sove mer, men jeg klarte heller ikke å stå opp. Jeg følte meg kvalm og uggen. Foreldrene til Romana skulle ta oss med ut på tur med bilen sin, vi skulle bli henten klokken ti. Jeg stod derfor opp likevel, og tenkte at det sikkert bare var mangel på fiber (hadde spist lite og bare rare ting dagen før). Jeg presset i meg en fullkornsskive til frokost, men det hjalp lite. Har aldri følt meg sånn før. Foreldrene kom, og vi dro på tur. Jeg håpet så inderlig at det skulle gå over! Været var fint og vi skulle se oss litt rundt på et slott og ved Rheinfall, det eneste stedet hvor Rhinen leker at den er en foss =) Vi kjørte en time, så måtte jeg kaste opp. Flott. Etter en kaffepause (uten kaffe for min del), kjørte vi videre. Igjen måtte jeg kaste opp. Vi fant ut at det kanskje var best å snu, (noe jeg egentlig hadde funnet ut for lenge siden, men for det første ville jeg at det skulle gå over så vi kunne fortsette, for det andre var det vanskelig å si det til disse snille menneskene som ville ta meg med ut på tur), men før vi dro hjem skulle vi bare innom en liten landsby med en borg. Det var fin utsikt, men kvalmen ville ikke gi seg. Jeg prøvde å beundre alt så godt jeg kunne, men var nok ikke mye til selskap. Etter noe som føltes som en evighet, fant jeg et toalett. Nå kom det ut i begge ender (heldigvis ikke samtidig!), og jeg innså at slaget var tapt. Matforgiftning eller omgangssyke -jeg vet ikke (pleier aldri å fa omgangssyke når det "går", så holder en knapp på det første). Resten av den dagen lå jeg på en sofa på loftet hos foreldrene til Romana. Hun som Romana deler leilighet med skulle ha en stor bursdagsfest samme kveld, så å reise tilbake dit var ikke egentlig noen god idè. Romana hadde lovet å hjelpe til der, så da var det meg og foreldrene hennes igjen. Heldigvis kjenner jeg dem litt fra før, og de er virkelig verdens snilleste og mest omtenksomme mennesker! Det var ikke måte på hva de skulle ordne og tilby! Kammilete, pute med fenikkel i, lavendelolje -jeg var i de beste hender. Jeg lengtet litt hjem til kjærsten min likevel, det var ikke helt sånn jeg hadde sett for meg at det skulle bli... Resten av kvelden sov og så jeg på dårlige tyske tv-show om hverandre. Dagen etter følte jeg meg litt bedre, men holdt meg til lett kost. På flyplassen kom kvalmen igjen, og uvant som jeg er med omgangssyke -og med briller -klarte jeg selvfølgelig å få spy på brillene da spruten sto. I tillegg var dette tydligvis et sånt hi-tech toalett som har sensorer som sørger for at lyset er på hvis de merker bevegelse. De merket visst ikke meg der jeg satt alene på kne foran do, så da slo lyset seg like så godt av også. Og det ble ikke bare litt mørkt... I tillegg var selvfølgelig flyet to timer forsinket, hvorav den ene timen ble tilbragt med kvalme innenfor boardingområdet i kø tett i tett. Fantastisk! Men så: Etter to dager hvor matinntaket hadde vært begrenset til to riskaker kunne jeg omsider krype inn i armene til kjærsten min! Og i dag føler jeg meg litt bedre -har spist hele fire riskaker..! Og at jeg ikke fikk sett så mye av selve Basel denne gangen gjør ikke så mye -jeg har vært der to ganger før. Og Romana og jeg fikk i hvert fall en del fin tid sammen.

PS: Gratulerer så mye med dagen kjære Pappa!!! =D

6 kommentarer:

Greta sa...

Stakkars lille deg. Det der var matforgiftning berre så du er klar over det.
du skriv levende og fint. Eg har berre ei bønn til deg. Kan du ha fleire avsnitt, sjølv om det ikkje er naturlig. Er så vanskelig å lese det for emg. Har dysleksi. Men det er jo ikkje bere eg som skal lese, så det var berre eit bitte lite ønske. :)

Kjekt at du fikk ett og eit halvt døgn før du vart sjuk da.

Berdre lykke neste gang.

Påskeklem fra meg

Nina sa...

det høres ut som turen var kjempebra frem til den uheldige matforgiftningen:) Spa'et hørtes fantastisk ut!! Jeg må bare si at selv om jeg føler veldig med hvordan du hadde det, så lo jeg litt når jeg leste det.. for jeg så det veldig for meg, der du satt i mørket på doen, med spy på brillene:) Håper resten av påsken blir knall!!

Jane sa...

Hei! Jeg kom helt tilfeldigvis innpå din blogg da jeg skulle søke etter nederlandskkurs og fikk lese om at du lærer nederlendere norsk:) Jeg ble nysgjerrig på bloggen din, og har sittet her å lest en stund. Det har seg slik at jeg skal flytte til Nederland etter sommeren. Jeg har en nederlandsk kjærest, og han har bodd her i to år, så nå er det på tide at vi flytter der :P Jeg er ferdig utdannet lærer om to måneder, men jeg har hele tiden tenkt at det er umulig for meg å jobbe som det i nederland.Ser at du jobber som lærer, og jeg lurte bare på om du kunne nederlandsk før du flyttet der? Jeg skal lærer nederlandsk når jeg kommer der ser du, men jeg har også veldig lyst å jobbe som lærer i nederland. Siden du allerede er lærer der, har du noen tips om hvordan jeg eventuelt kan få en jobb?

Jane (Stavanger)

Vibber`n i Farta sa...

Hei Jane!
Så spennende at du skal flytte til Nederland!
Har du en mailadresse jeg kan nå deg på? Så skal jeg prøve å svare på alle spørsmålene dine =)
Vibeke

PS: Om du ikke vil legge ut mailadresse her, kan du nå meg på viviciana[krøllalfa]hotmail.com

romanita sa...

Min kjære venn - så spennende å lese av vårt helg! takk for alle det fine ord om familien min og meg. du er, da må jeg nok sir, en fantastikk "Gast" … altid spennende å har deg på besøk, sellom denne gang var til slutten lit lit annenledes... love you!
stor klem, romana

Vibber`n i Farta sa...

Ja, det var jo en veldig fin og koselig helg selv om den ikke endte helt etter planen! Gleder meg allerede til å se deg igjen neste gang! KLEM