mandag 26. januar 2009

Port of Amsterdam

I dag har jeg vandret rundt i Amsterdams gater i et nydelig vær. Byen og jeg badet i det skarpe vinterlyset, mens duene flokket seg rundt soklene til skrikmannen, havguden poseidon og jegvetikkehvafolkikkehaddekleddsegutsom, i håp om at de også skulle få noen smuler. Det var en fin dag. Det var mange fine tulipaner på blomstermarkedet, og inn og ut av sexmuseet strømmet det mennesker, som vanlig. Jeg tok livet med ro, jeg hadde jo fri -OG allerede klart dagens vanskelige oppdrag: å kjøpe en (noen?) ny(e) bukse(r)! Så jeg var riktig fornøyd med meg selv. Jeg tok livet med ro på cafè og ruslet rundt i gatene. På toget hjem så jeg på de mange jordene som strekker seg så langt øyet kan se, kun forstyrret av en og annen vindmølle. Kanaler, gjess og mange ender. Da toget kjørte saktere like før en stasjon, så jeg en rovfugl som stupte ned i åkeren, sikkert for å gjøre det av med et gnagerdyr, jeg tror det var en hauk. Fuglen, altså. Og kanalene, kanalene bærer båter, lange kanalbåter med kull, med grus og containere med hemmelig innhold. De bærer det høyt der oppe, høyere enn veiene, enn jordene, enn togskinnene. For kanalene må jo møte havet, og Nederland er under havet. Delvis.

I helgen har jeg gjort mange hyggelige ting. Jeg har rett og slett hatt en fin helg. På lørdag var jeg først på skolen (ja, i Nederland er det skole seks dager i uka -neida, det var) på åpen dag. Det var gøy å få se hele skolen på en annen måte, med alle aktivitetene som foregikk på de ulike rommene, og å se hyggelige lærere jeg allerede kjente litt i sine klasserom, med sine fag. Etter at jeg (og Ayten) hadde ruslet en runde og sett på alt, slo jeg meg ned med noen hyggelige nederlendere på lærerrommet, og snart var omvisningen for potensielle elever og foreldre slutt, og alle de andre lærerne kom også. Jeg er glad jeg dro dit, hadde egentlig kanskje ikke tenkt, men det var veldig sosialt, og jeg ble mye bedre kjent med flere jeg allerede kjente litt over litt mat og øl/vin som ble satt frem. Så dro jeg til Machteld i Amsterdam. Overraskende nok tok togturen fra Utrecht til henne bare et kvarter, og så fem minutter med metroen -så det betyr at hun tydeligvis bor et enda mindre steinkast unna enn jeg trodde. Det er jo fint! Vi dro på IKEA, for Machteld hadde nemlig sett et teppe hun mente passet perfekt på rommet mitt, og som hun insisterte på å kjøpe til meg. (Det ble kjempefint!) Så hadde vi en rolig lørdagskveld, med nydelig mat og med Theo og voffen hans også, noe som passet meg ypperlig etter en lang uke med hosting og nye impulser hele veien. Søndag latet jeg meg litt før jeg dro til Joren. Han har en kjempefin kattunge! Jeg glemte å ta bilde av den, får gjøre det neste gang. Joren mekket en kinesiskinspirert kylling&nudelsuppe (han er helt kinafrelst, i likhet med visse andre kjenner..) og vi drakk litt vin, og litt mer vin og vin og så røyka vi litt og fant ut at jeg likegodt kunne sove der, så da så vi Amelie. Eller dvs, jeg halvsov gjennom den filmen for TREDJE gang -er det mulig? Uansett, jeg sov godt, med en liten pus oppå bena mine. Når jeg først sovna da, det var ikke så lett å sovne med en pus som først øvde bakholdsangrep på ansiktet mitt i et sett..! Vel, denne dagen har jeg jo allerede fortalt om. Nå i kveld har jeg syklet til min første dansetrening i lindy hop her i Utrecht. Det var litt mørkt og skummelt og uten gatelys, og jeg (og pappa) turte ikke at jeg skulle sykle alene gjennom parken, så jeg syklet rundt. Dansingen var ganske all right. Tok litt tid å fjerne det ekstra trippelsteget (som jeg har fått innprentet fra boogie), men det går seg vel til. Det var ganske hyggelig i hvert fall, så tror jeg skal begynne å gå der.

Akkurat nå er jeg litt lei meg for at jeg glemte å kjøpe mat i dag. Men banan med sjokoladepålegg er vel også kveldsmat? Apropos nevnte sjokoladepålegg: jeg er litt fascinert over at det heter haselnøttpasta (eller hazelnoot pasta, for å være nøyaktig), og så inneholder det hele 3% hasselnøtter..? Så jeg tar meg den frihet å kalle det sjokoladepålegg. Det er ganske godt, sånn med store hvite og brune striper. Duo Penotti: dubbel lekker in een potti! Bare en billigvariant, da. Men du? Tror jeg legger meg jeg nå. Opp og redde dagens ungdom i morgen (skal ha ekstraundervisning for de som trenger det i engelsk). Natta!

2 kommentarer:

Nina sa...

hmh, noe har skjedd!! Vibeke har glemt å kjøpe mat.. det tyder på at du har det altfor gøy! For da hender det jo at du plutselig oppdager at kjøleskapet er tomt:) Det hørtes ut som en kjempeflott helg, og jeg fikk veldig lyst til å reise til Amsterdam. Jeg og Ståle har nå tre alternativer for påskeferien, dvs helga før påske-helligdagene; København, Edinburgh eller Amsterdam.. så, når reiser du hjem på ferie?? Hvis det blir Amsterdam så blir det sannsynligvis fra 5.-9. april.

Vibber`n i Farta sa...

Ja, noe har skjedd. Hehehe, altfor goey? Vel, det var en fiiinfin helg, men ellers er det litt saann halvkjedelig i blant siden jeg ikke kjenner saa mange. Men det kommer seg ;) Du maa selvfoelgelig komme til Amsterdam! Men jeg vet dessverre lite om paaskeferie eller lignende paa skolen eller om jeg kanskje reiser hjem? Det finner vi ut av, skal spoerre paa skolen snart hva som er greia! ;)