mandag 19. januar 2009

Refugee

Noen tilfeldige mer eller mindre interessante fakta om Nederland:
-nederlendere er (gjennomsnittlig) det høyeste folkeslaget i Verden. (Så nei, jeg er ikke spesielt høy til å være hollender, det er bare dere nordmenn som er litt lave...)
- Nederland måler 200 km fra øst til vest og 300 km fra nord til sør, og Norge er dermed 50 ganger større.
-Nederland er verdens tettest befolkede land.
- mye av landet ligger under havnivået.

Noen tilfeldige mer eller mindre interessante fakta om Utrecht:
- Utrecht er den fjerde største byen i Nederland og har 300.000 innbyggere (uten omland). Utrecht er også navnet på provinsen byen Utrecht ligger i.
- Utrecht University er det største i Nederland.

Noen tilfeldige mer eller mindre interessante fakta om livet mitt i Utrecht:
- dag 2 på rommet mitt, og jeg har fortsatt ikke møtt noen av de andre som visstnok bor her.
- jeg hørte imidlertid noen som var ganske heftige med støvsugeren i natt, der jeg syk prøvde å sove meg frisk.
- taket var også ganske irriterende, det kikket ned på meg fra den store høyden hele natta, så jeg fikk ikke sove.
- rommet mitt har blitt fint med planter fra Ikea og fra Machteld, tepper fra Machteld og ting og tang fra Ikea. Og med Stevie Nicks, bilder og sjetonger fra Las Vegas på veggen.
- jeg kjenner per i dag 0 personer i Utrecht
- jeg har tatt kontakt med Erasmus nettverket for internasjonale studenter her i Utrecht.
- jeg skal ta kontakt med dyreasylet når jeg er såpass frisk at jeg kan si en setning uten a) å hoste som om lungene skal følge med ut eller b) være så tett at ingen forstår hva jeg sier.
- en av lærerne jeg skal jobbe sammen med på skolen er ei KJEMPEGREI jente, så det gleder jeg meg til.
- alle jeg snakket med på skolen var så imponerte over at jeg er lærer i både engelsk og biologi, her er det visst vanlig å bare ha ett undervisningsfag (mens i Norge har de fleste to eller tre).
- Timeplanen min er foreløpig under konstruksjon, i form av at lærere som ønsker meg i klassen skal maile hun greie, også får jeg velge hvor jeg skal være, kanskje skal jeg hjelpe til i biologiundervisningen også.
- antagelig kan jeg velge timeplanen sånn at jeg har fri to dager i uken (praktisk pga lang reisevei til skolen). Prøver å undersøke om det finnes noen kurs jeg kan ta eller om jeg evt kan melde meg opp i noe ved universitetet ved siden av.

5 kommentarer:

Nina sa...

oi, det var mye fakta jeg ikke visste fra før. Bare si til taket at det skal slutte å stirre på deg, og heller gå tilbake til bare være tak..det er tross alt det som er jobben dets. Lykke til med timeplanen:)

Anonym sa...

Høres ut som du har blitt smittet av meg... Bli fortfort frisk igjen! :) Begynte endelig å trene på fredag, da hadde jeg ikke trent ordentlig på nesten 1 mnd...
Hørtes nesten ut som du er ensom i ditt nye hjemland, men dette tror jeg kommer til å bli topp for deg når du kommer deg ut av "vakumet"! :)

Klem fra fru Rødtopp

Vibber`n i Farta sa...

Ja, se der, da lærte vi noe nytt i dag også =) På jobb, ser jeg? Takker og bukker, skal nok få trikset den til ;) Og skal hilse taket å si det!

Ja, det kunne man nesten tro, men ble jo sy en stund etter jeg var hos deg, da. Vil også trene! Men får nok vente noen dager, kanskje til neste uke, er så slitsomt og unødvendig å pese når man sliter nok med å få luft nok til bare å gå... Hehe! Ja, du sier noe! Skal tappe ut vakuumet ;) Klem

Anonym sa...

Heisann, jeg kjenner jo en kjempesnill jente som iallefall studerte i Utrecht om hun ikke gjør det ennå. De har et litt sånn anna masteropplegg, så vet ikke om hun kanskje ennå er på siste året.. Anyways, si ifra om du vil jeg skal hooke deg opp med henne! :-) Studerte biologi sammen på Svalbard. Ine heter hun. Har faktisk lenge tenkt på å dra å besøke henne i Nederland, nå har jeg jo deg også der, så ennå en god grunn til å dra snart. Må bare bli ferdig med den her j***a mastern først.. :-P

Vibber`n i Farta sa...

Kjempesnill jente høres bra ut, såne folk får en vel aldri for mange av? Hook meg opp du, så ser vi =)
Ja, da har jo du også opptil flere gode grunner til å komme! Hook up med Sara, så blir det partei =)
Master schmaster... Ferie?