torsdag 23. november 2006

Are you coming or are you not?


Are you coming or are you not?
There is nothing that would sort you out
An interesting way of life
Deny yourself the benefits of being alive
Belle&Sebastian

Hmmm...
Det store spørsmålet.
To go or not to go.
That is the question.
Køben, Schmöben...

Surprise, surprise
Jeg har allerede bestemt meg!
No Køben for me
But maybe Newcastle?


Jeg innser at jeg er veldig flink til å skrive frustrerte innlegg med store spørsmålstegn.
(Selv om ikke alle av dem står og lyser like synlig som spørsmålstegnet over dette innlegget)

- Hva skal jeg bli?
- Hva gjør jeg med jobben?
- Hva skal jeg gjøre etter jul?
- Hva skal jeg gjøre angående besøket?
-Newcastle, sa du?

Jeg innser også at jeg er svært mye mindre flink til å komme med noen oppdatering angående eventuell fremgang i å finne noen løsning på noen av disse spørsmålene.

Med andre ord: tar selvkritikk på den, rom for forbedring!

Here goes:

  • Jeg skal bli smart og lykkelig (gjenstår bare å finne ut hvordan (forslag mottas med takk)-eventuelt opprettholde status quo..?!)
  • Jeg skal slutte i jobben (gjenstår bare å finne ut når jeg skal levere oppsigelsen -og hva jeg eventuelt skal skrive... (Forslag mottas med takk))
  • Etter jul skal jeg fortsette å bo her i Bergen med mine kjære samboere. Jeg skal danse, leve livet, reise litt rundt -og bli student igjen! Selv om alt så håpløst ut etter gjentatte ringerunder til Gud og hvermann som kunne tenkes å ha noe somm helst (relevant eller i det minste riktig) informasjon om å studere engelsk her i Bergen, kom jeg til slutt i kontakt med en usedvanlig hyggelig dame på et eller annet kontor ved Universitetet i Bergen -som kom med en rasende god idè! Siden jeg fremdeles har studierett ved NTNU, og siden jeg faktisk var foutseende nok til å betale semesteravgift der tidligere i år -kan jeg søke om hospitantstatus ved UiB på bakgrunn av dette. I følge henne burde dette bare være en formalitet, så har nå sendt inn papirene, hvor jeg høflig ber (i den grad det går an å be høflig om noe som helst på et svart/hvitt avkrysningsskjema) om å få starte på årsstudium i engelsk hos dem etter jul. Så får me sjå! Kanskje jeg blir utvekslingsstudent -i Bergen? Tøft..!
  • Angående besøket ja, den var mer vrien. Der har jeg ikke sendt inn en søknad om noe som helst så langt. Vurderer å overlevere en bekreftelse (avkreftelse?) på at jeg ikke blir med til København. Nå har jeg altså i hvert fall bestemt meg for ikke å bli med dit. Han skal møte en haug med folk som jobber/ har vært frivillig for organisasjonen han jobbet for, så det blir kanskje uansett litt internt (selv om jeg forsåvidt kjenner noen av dem). Om jeg vil at han skal komme tilbake etter dette ikke, finnes det vel ikke noe svart/hvitt svar på. Det er jo ikke det at jeg overhodet ikke vil det. Det er vel egentlig mer at det er mye annet jeg også har lyst til å gjøre, hvorav tur til Newcastle står temmelig høyt på lista. Øverst, faktisk.
  • Newcastle? To svært gode venner av meg bor i denne eminente (hva vet vel jeg? Det jeg skal finne ut!) byen for øyeblikket -og endel øyeblikk til. Har lenge følt en dragning over dammen, men var enig med meg selv (yes I know -unbelievable!) om å se hvordan ting utviklet seg med besøket osv. Så det eneste som står i veien for juelshopping/ reunion i Newcastle for øyeblikket, er oppsigelsen. Har endel (ubetalt) ferie til gode jeg kunne ha tatt ut -spørsmålet er om O`store sjefen vil la meg gjøre det i oppsigelsestiden... Men -har et fint trumfkort: §8 i Ferieloven. Kort fortalt og oversatt til nogenlunde forståelig norsk, sier den at siden jeg har endel ferieuker jeg kan ta ut -men faktisk flere enn jeg kunne hatt mulighet for å ta ut før ferieårets slutt etter oppsigelsestiden -har jeg krav på å ta dem ut i oppsigelsestiden. Trumfkort er fint. Jeg liker å få viljen min. Men venter pittelitt. Kan jo spørre fint først. Eller noe. Dialog, kalles det visst. Wish me luck.

PS: På arbeidtilsynets svartelefon kunne de også opplyse om at det ikke var noen særlig formelle krav til oppsigelsesform fra arbeidstagers side: muntlig oppsigelse er gyldig, men oppsigelse kan også skje via brev, mail, faks, sms eller andre tekniske kommunikasjonsmidler. Nice. Tekstmelding til sjefen: "I quit." Punktum.

Redigert: En dag senere, og vi kan feire at det bare er EN måned igjen til Julaften -og at Del 2 av bildeserien er nå ute! Bli med en tur til:

---------> Alcatraz -The Rock

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg syns du er innmari flink til å skrive lange innlegg nå, noe som passer supert i eksamensmaset! :)

Jeg har dessverre ingen hjelpsomme tips å komme med til smart og lykkelig-saken, men jeg håper du offentliggjør eventuelle gode forslag du får inn så jeg kan få tips også.. :)

Angående slutte i jobben syns jeg ditt forslag med sms "I quit" hørtes knall ut! :P

Ooooo... Newcastle.... England.. Jeg må også dra meg til England en gang. Helst bo der. De snakker så kult. Noen av dem.

Men nå avslutter jeg for å ordne meg noe brød eller knekkebrød med snøfrisk. Lykke til med alt! :)

Vibber`n i Farta sa...

Heisann Sveisann!
For en hyggelig overraskelse på en ellers halvkjedelig morgen! Fint at mine halvforvirra hverdagsbetraktninger kan være godt for noe(n)!
Smart og lykkelig: opprettholde status quo er tipset for min egen del -men da jeg (mest sannsynlig) ikke kan være (halv)student og bo i kollektiv resten av livet, kan det jo tenkes at jeg etter hvert ser meg nødt til å finne andre løsninger.. I`ll let you know!

"I quit". Yep, mission complete! Dog tok i bruk tipset fra personen på andre siden av røret fra arbeidstilsynets svartelefon angående dialog -ringte i stedet!

Jeg studerte snøfriskpakka i butikken inngående i går. Men den ble i butikkhylla. Av en eller annen merkelig grunn gikk jeg for brunost i stedet -passer hvertfall bedre til vafler!
Masse lykke til med eksamenslesinga -og velkommen til bake til "a day in a life" for litt avspredning når det enn måtte passe.. :P Vibeke

Anonym sa...

Oioi, skjønner at det er en stund siden jeg var her sist, skal si det skjer saker og ting hos deg i bergen! kult å bli utvekslingsstudent da :)

Beathe sa...

helløu!
Sida oppsigelsen no e i boks (sjøl om det det ikkje vart "I quit." metoden (som forøvri va veldi morsom)) kan ej då forvente et besøk snart????? Ikkje det at ej e lei av Kristian, eller folka ej he møtt på min vei her borte, MEN en ordentli jentevenn på besøk som ej kan snakke me i timevis (på norsk!!)e sårt savna!!! (litt medunneli på Bergenskolonien kjenne ej;)) SOOOO bestill billett å KOM! (hadde en plan om å egentli bære hinte litt om besøk, men va visst litt dårli på det...)

Jupp! Ha det fint til vi sjåast igjen!!

Vibber`n i Farta sa...

Karina:
Jadda, her skjer det litt av hvert, vettu! ;) Ytvekslingsstudent blir bra -får vi håpe! Gleder meg til å bli student igjen!
Enn du, har du gjort Moholt-beboer av deg?

Beathe: Hehe, yep -oppsigelsen er mer eller mindre i boks, ryktet sier at sjefen og jeg skal "prate sammen" om det i dag. Hurra -jeg er snart friii! Synd det ikke ble "I quit"-varianten, var nesten litt for fristende å ikke bruke den der, bare for å ha gjort det liksom! :P

Besøk? (englefjes)
Svært subtile hint får en si..! :P
Vel, ryktet sier (er visst mange rykter ute og går) at billetter har blitt undersøkt og at avtaler vil forsøkes inngått angående besøk den nærmeste fremtid! Dvs etter tidligere annonserte "samtale" med O`store sjefen...

Savner deg også forresten! (masse) :)
Du må joine Bergenskolonien neste år da, vet du! :)
Vib

Anonym sa...

Jeg har gjort mohot-beboer av meg vettu, deler kjøkken med tre jenter, 2 fra tyskland og ei fra kanada. De er kjempegreie så blir litt trist når to av dem reiser sin vei til jul. Kanskje du får mange nye utenlandske venner nå som du blir utvekslingsstudent??

Vibber`n i Farta sa...

Hehe, høres bra ut! Alltid trivelig å bli kjent med folk fra andre land! :) Vil tro at jeg sklir glatt inn i "utvekslingsgjengen" ja -skal love å sende de beste bofellesskap-kandidatene over til deg..! ;)