søndag 5. desember 2010

Parampapampam!


Peace on earth!

Her er det full desemberstemning med Bowie og Binger`n, lys, juelstjerne, amaryllis, adventskalender, julespurver, hjemmelaget konfekt og forberedelser til juleverksted! Når desember kommer er jeg i mitt ess!

Den første desember fikk jeg ånden over meg: ikke har jeg mye penger eller jobb: men det skal da ikke så mye til å lage litt julestemning?! En liten tur på butikken senere og litt opprydning i det halvveis utpakkede rotet, så leiligheten slik ut:


Etter å ha pyntet litt var jeg liksom så godt i gang, og jammen laget jeg en konfekteske til foreldrene til kjærsten min også. En venninne, som bodde her før oss, hadde lagt igjen noen konfektformer, som selvfølgelig måtte prøves ut! Tidligere har jeg brukt å bare rulle kuler med marsipan (med Baileys i feks) og dyppe i sjokolade, og pynte med valnøtter eller sjokoladekrimskrams i annen farge (sånn som øverst til høyre i logoen min her på bloggen). Men jeg må si det var morsomt med former! Prøblemet er bare at konfekten ikke ser så veldig hjemmelaget ut.. Nytt av året fant jeg på denne konfekten, min nye favoritt, helt klart! Pekan-marispankonfekt med kanel! Eller



Vibbern`ns fristelse
Jeg hakket noen pekannøtter (ca 20 stk) og blandet dem i litt marsipan (100g), hadde på kanel (1/2 ts) og blandet godt. Jeg fant frem en sånn isbit-form, og helte dem halvfulle med smeltet melkesjokolade (150-200g). Oppi hver form la jeg en passe stor bit av pekanmarsipanen, og dyttet den litt nedi. Deretter fylte jeg opp til kanten av hver lille isbitform med smeltet sjokolade (her brukte jeg hvit sjokolade, men samme hva du bruker. Mørk eller hvit sjokolade gir tofarget konfekt). Hva får du? En stilig tofarget konfekt! Med det deiligste fyll... Den ble til mens jeg trikset og mikset litt. Min nye favoritt!!! Sett i kjøleskap og bank litt hardt på formen for å få dem ut (etter 15 min ca.) Oppbevares kjøleskap, dersom du ikke spiser opp alle med en gang...  Lykke til!

I går kveld var vi på IKEA. Det var helt supert, for siden det er Sinterklaas i dag, var det nesten folketomt der. Deilig! Her i NL er det nemlig latterlig mye mennesker overalt, så da setter en pris på en kveld hvor de fleste gjør noe annet enn det en selv gjør..! Vi fant oss et spisebord, så nå har vi et sted å bake ut deig, lage pepperkakehus og i det hele tatt ha juleverksted, og selvfølgelig til å spise ved, rette prøver ved eller bare sitte rett opp og ned ved. Vi hadde bare et lite stuebord fra før, så det blir bra! Skal skru det sammen etterpå! Vi kjøpte også lampe (så nå kan jeg strikke uten å ødelegge synet heelt! Det var så dårlig lys her!) og en del tallerkner og skåler. Veldig fornøyd! Bord og tallerker skal vi få av mamma og pappa i julepresang, kjempefint å kunne plukke ut noe man trenger som presang når en har det litt trangt! =) Forresten: på IKEA her serverer de de kjøttbullar med pommes frites! Og kaller tyttebærsyltetøyet for tranebærsaus.. Hva er det for noe, liksom??

Nå er det ikke lenge til juleverkstedet! Gleder meg sånn til Romana kommer på besøk! =)

1 kommentar:

Norun sa...

Oi, de konfektene så superlekre ut! Og neste år tror jeg nesten jeg skal prøve meg på de pekanmarsipan-sakene, hørtes veldig godt ut, og lurt å lage i isbitformer! :) Men nå sier jeg meg ferdig med konfektlaging for i år i hvert fall! Du får kose deg på juleverksted, høres ut til at det blir knall! :)