fredag 19. november 2010

JuleVibbern er i slaget!

Hei!
Nå som det lir og lakker mot desember er JuleVibbern i sitt ess. Jeg går rundt som en liten unge med et lurt smil og tenker på alle hemmelighetene, gavene, julekort, og små overraskelser nå fremover. Og jeg har bestemt meg for å arrangere Juleverksted her i Nederland for å inlemme vennene mine i noen norske tradisjoner! Gleder meg!

Her i Nederland feirer en St. Nikolas (Sinterklaas) den 5. desember, mens julen ikke blir feiret i noen særlig grad. Det er litt morsomt å skulle forklare hele "styret" med jul -det er jo ikke småtteri den norske jula! På juleverkstedet skal vi lage julekort, juletrekurver, baileyskuler, pepperkaker, pepperkakehus og spise julegrøt -og høre på julemusikk selvfølgelig!














På lørdag var kjærsten min og jeg en tur i byen her. Der var det stor oppstandelse og ville tilstander, for Sinterklaas kom til byen! I midten av november ankommer han nemlig Nederland fra Spania hvor han har tilbragt resten av året. Han ankommer i en dampbåt, og så "tryller" de frem en hvit hest som han rir på gjennom byen mens hjelperne hans, Zwarte Piet, sjonglerer, spiller instrumenter og hopper rundt., litt som et søttende mai-tog gjennom byen, med mengder av folk på hver side av gata! Og alle barna er elleville og har kledd seg ut som små hjelpere. Må si det var morsomt å se!











I år som i fjor feirer vi Sinterklaas sammen med venner. Vi har trukket lodd, så alle får en person hver i gruppa de skal lage en overraskelse til.

Du må lage en "Surprise", innpakningen må på en måte være en del av gaven -feks lage noe i pappmachè. Inni putter du gaven, og ytterst må du putte et dikt du har skrevet, som på en måte knytter det hele sammen, og som gjør at en kan gjette hvem gaven er til.


I fjor hadde jeg for eksempel laget en fisk av skumplast. Inni der var det et blad om sportsfiske, lakrisgodteri formet som ulike typer fisk og en ølboks til å ha med på fisketur og hmm, noe mer jeg ikke husker! Det var til kjærsten min, som jeg hadde trukket på loddet i fjor, og i diktet skrev jeg om hvordan fiskeren (han) hadde fått meg på kroken... Michiel hadde laget et elghode av pappmachè, det var kveldens høydare!! Blir spennende i år! Jeg har sånn ca planen klar for min overraskelse, men den kan jeg nok ikke dele her enda -det finnes mange sniklesere her på bloggen! ;)

Lykke til med julefroberedelser rundt om i det ganske land! 

PS: Vil du lese mer om Sinterklaas? HER har jeg skrevet mer om denne tradisjonen, med bilder fra jeg var liten...

2 kommentarer:

Felisi sa...

Morsomt å lese, jeg visste ikke at julen var så annerledes i Nederland.
Jeg synes julen bare er noe styr, så det er hyggelig å se andre som koser seg med forberedelser :)

Norun sa...

Så arti! :)
Jeg skal også ha juleverksted, nå på lørdag faktisk, men det var dårlig stemning for julegrøt fordi gjestene regner med å fråtse godterier hele dagen og at det da blir litt småkvalmt med grøt... :/ Så det blir noe så julete som taco... ;)