torsdag 11. februar 2010

Raggsokk(er)

I gaar, paa vei til skolen, begynte jeg paa min foerste raggsokk. Innen jeg la meg klokka elleve om kvelden, var en hel kvelds hyggestund med helen tilbakelagt, og jeg var paa god vei mot taaen. Det er jeg fortsatt! Utstyrt med Mormors oppskrift paa raggsokker, raggegarn innkjoept i Norge foer jeg dro tilbake hit og pinner i riktig stoerrelse, laa alt til rette for kreasjon av Mormors sagnomsuste sokker. Men jeg maa si at jeg velger aa tro at det er som med Mormors pannekaker, kjoettkaker og all annen god mat hun lager: det ligger mye slump og erfaring bak! Med slump mener jeg at et trenet oeye og en erfaren haand fort tar seg noen friheter fra grunnoppskriften, slik at resultatet blir enda bedre. Min sokk ligner fint lite paa de sokkkene jeg har faatt av Mormor opp igjennom, synes jeg! Og jeg er ganske sikker paa at jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke (u-slump!). Jeg har proevd den paa foten (selv om den ikke er helt ferdig), og den sitter finfint. Problemet er vel heller at jeg ikke synes den ser noe fin ut! Jeg kunne tenke meg et kortere "skaft", samt ribbestrikk oppaa foten. Siden det er min foerste sokk noensinne, tenkte jeg likevel det var best aa foelge oppskriften. Saa faar jeg heller buke litt slump eller kvinnelist paa neste par! For ja -det blir nok flere! Helt oppstemt var jeg der jeg satt og vrei de fem pinnene i alle himmelretninger for aa forstaa og faa til. Bilde kommer asap, naa er jeg paa skolen og henger rundt mens jeg venter paa det siste moetet for dagen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var ikke et øyeblikk i tvil om at du skulle få til sokken og spesielt hælen ! :)

Vibber`n i Farta sa...

Takk for tiltroen! =)
Det var litt spennende -og gøy å strikke hæl!