onsdag 29. oktober 2008

Into the Groove

Så var jeg tilbake. Tilbake i Dopsgate, hvor det nå tydeligvis er knivstikking det går i. Tilbake i regnbyen, hvor det nå ikke regner, men er kaldt. Noen påstår til og med at det har snødd også. Tilbake på skolen, til elevene. Nå har de prøve igjen. Eller det er noen andre denne gangen. Førsteklassen jeg har i engelsk. Jeg speider utover klasserommet. De er en fin gjeng. Det blir trist å forlate dem når jeg om en uke skal levere inn skolenøkkelen, skolebøkene og avslutte praksisperioden min her.

Moss var flott. Det er verdens navle. Jeg ble en dag lenger, og ville fortsatt slett ikke dra. Men det er helt ok å være tilbake her. Jeg har bare litt mange gjøremål. Men det er sikkert fint. Ettersom lediggang er roten til alt ondt, er sikkert arbeidarbeidarbeid roten til alt godt. Ja, jeg tror faktisk det. Jeg er enig med disse gamle damene (som noen kaller grinebitere) som sier at vi unge har godt av å jobbe litt for livets opphold, godt av å lære oss verdien av en krone, konsekvensene av å ta opp store lån fordi man kjøper alt man vil ha uten å ha ei krone. Jepp! La dem slite, sier bare jeg.

Men til poenget. For arbeid var ikke poenget. Ikke denne gangen. Poenget kunne ha vært at det ser ut til at folk flest (6/10) mener at bananen er krum fordi ellers passer den ikke inn i skallet. Kanskje er det en del av poenget. Men hovedpoenget var at Moss var bra. Jeg fikk slappet av, jeg fikk tilbragt hyggelig tid med mange som betyr mye for meg, jeg lekte ferie. Det gjorde meg godt. Nå er jeg back, back in the Bergen groove. Denne byen er jo fantastisk!

4 kommentarer:

svakaffi sa...

roten til alt arbeidsgang er ondt. onde røtter er arbeidsgang. ond gange er arbeisrot. rot ondt er arbeidsgange. er arbeidsrot ond gange?

menge måter å si det på. jeg vet ikke om jeg blir noe klokere på noen av dem. men er helt enig i din påstand om denne onde roten. bare litt vanskelig å føle det her jeg sitter og var på jobb til hele kvelden. men situasjonen hadde neppe vært bedre uten jobb!

Vibber`n i Farta sa...

Ond gange er arbeidsrot. Jepp, det må jeg si meg helt enig i. Gange skal være lystig. Eller målbevistt. Eller begge deler. Eller slentrende. Men ikke ond.
Var du på jobb til hele kvelden? Det er vel ikke til å stikke under en stol at arbeidsmengden tydeligvis er litt bølgedalformet i dette yrket. Men så er det ikke så mye som er til å stikke under en stol. En elefant for eksempel, er være ganske vanskelig å stikke under en stol.

Nina sa...

godt å ha deg tilbake:)

Vibber`n i Farta sa...

Flott å være tilbake også -og ikke minst -at du også er tilbake! =)