mandag 8. januar 2007

Slow Train Coming

eller Manic Monday, om du vil.


Det er i hvert fall mandag, og jeg står (snart) på farten til den `O herlige by hvor det snart har regnet sammenhengende i 80 døgn... I morgen tidlig (veldig tidlig, særlig jmf. min noe juleferieinspirerte døgnrytme..) går altså toget oppover/bortover (sterke meninger på dette punktet henvises uttrykt under comments her under). I dag er det dermed pakkedag -for èn gangs skyld tenkte jeg å ikke være nattpakker (heelt sant, Beathe!), men med tanke på tidligere nevnte døgnrytme, generelle utsettelsestendenser, samt at argumentet: "Jeg kan jo sove på toget" sikkert stiller sterkere og sterkere jo senere det blir uten at jeg har pakket, går nok det i vasken.

Forresten så regner det her i Moss i dag også. Jeg synes det er ganske fint, for da kan jeg huske Moss som en regnby når jeg drar oppover/ bortover og blir møtt av den sedvanlige veggen av regn i det togdørene åpnes.

Ellers kan jeg nevne at jeg har blitt pedofil siden sist. I likhet med sølibatet pga utsvevende tendenser, så er det ikke så ille som det høres ut! Bare fått litt dilla på å traske rundt med Mammas pedometer (skritteller på norsk). Så i dag skal jeg (hadde i hvert fall tenkt før jeg så det trøstesløse været) gå til Kambo for å avlegge mine kjære besteforeldre et lite besøk før jeg drar.

Rapport fra min ene allerede tilbakevendte samboer, røper at noen av plantene våre utrolig nok fortsatt er i live, etter en sikkert veeldig ensom jul... Men ved nærmere ettertanke..: Om vi er der eller ikke er kanskje ikke så relevant for våre grønne venner, siden vi stort sett glemmer å vanne dem uansett...

Vel, gleder meg til å returnere til vårt lille kollektiv, som så langt ikke har fått noe navn (de tre siste års Monsterbedriften var kanskje vanskelig å overgå på navnefronten..?) En ny tilværelse som student venter. Og til tross for kommentarer som "jammen, trodde du kunne engelsk, jeg", er det altså engelsk som skal studeres denne gangen. Nok et skritt på veien for å bli smart & lykkelig!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vel, det burde jo være liten tvil om det heter oppover eller bortover til Bergen. Bergen, breddegrad: 60'24. Oslo, breddegrad: 59'54. Selv jeg, uten særlig matematiske kunnskaper vet at 60'24 må ligge lengst nord. Ergo - OPPOVER. Eller kanskje vi bare skal bestemme oss for å si vestover.. For husefredens skyld! Lykke til med studiestart! SMASK! fra Rannis

Beathe sa...

Vart det nattpakking eller?;)
I mårgå bjunde du also på engelsk, syns det virka veldi kjekt ej!;) Å du lære nok en ting eller tre, i det minste:) Blir bra!

Monsterbedriften va et rett å slett genialt navn ja, ska litt til å overgå det!! Kanskje du bør utlyse en navnekonkurranse?

Nei, på tide å dukke ned i oppgaveskrivinga igjen... Heldivis ga den snilde manni mej tre daga utsettelse på den eine oppgava, PHUUU!;)

Klemklem

Vibber`n i Farta sa...

Rannis: Ja, jeg er egentlig helt enig! Og siden Moss ligger "enda" lenger sør for Bergen, burde det i hvert fall hete oppover!!!
Mamma foreslo nordvestover.. Sånn for enkelhets skyld, liksom.. "Når reiser du"? "Jeg tror jeg drar nordvestover på tirsdag.."
Takk for lykkeønskninger -tror jeg trenger det! Var nett på en liten traskeekspedisjon (unnskyldning for å få skrittelleren mamma nå har foræret meg på litt over 0 etter en dag på tog)for å finne auditoriet jeg helst burde befinne meg i i morgen sånn nøyaktig kvart over ni. Kan opplyse om at det ligger rett ved siden av Johanneskirken.. Interessant?

Beathe: Tilbake på Nyslottet? Utroolig nok ble det ikke nattpakking! Fem over halv ti satte jeg meg rolig ned i sofaen med mine kjære foreldre, med det meste på pakkefronten pakket ned! Imponert?!?
Håper jeg lærer _noe_ der, da.. Men hvis ikke kan du kanskje lære meg en ting eller fem du som er lærer..? ;)
Navnekonkurranse -god idè! Har vært inne på tanken! Kanskje det? Den som lever får se! ,)
Snille mannen! Hurra, det var godt å høre! :D *skriveskrive*
Klem

Anonym sa...

så med andre ord, du kan ikke engelsk?? Syntes så tydelig du babla ganske bra på Kroatia turen jeg! ;-)

Så hva blir du når du blir stor da? Engelsktalende biolog? Hihi, moromoro ja!

Kjenner til pakkeproblem, haaater å pakke selv. Gruer meg som en hund for å pakke til Brasil nå, blir nok å hive nedi noe helt ubrukelig i sekken en halvtime før vi må dra.. For så å må kjøpe alt nytt i Brasil. Smart ja! Bruker alltid en formue på sokker og undertøy når jeg skal hjem i feriene.

Lykke til med studiestart da, kom til Trondheim snart (etter februar når jeg er hjemme)! Og begynn å plaanlegg jula på ei sydhavsøy!

Anonym sa...

En portugisisk-språklig sydhavsøy da i så fall hadde vært fint :) *har planer om å lære meg portugisisk* Har også planer om å tilbringe jula i Portugal egentlig, men sjansen for at det skjærer seg er jo til stede dessverre..

Jeg kjøpte meg nylig nye planter forresten, etter å ha drept ca alle jeg hadde fra før av.. Dessverre kan jeg ikke skylde på juleferien heller, for de var pretty much døde da jeg dro hjem for jula.. Til og med kaktusen var ødelagt. Mine fingre er nok heller svarte enn grønne tror jeg.. Svarte av død.. herrlich..

..jammen flaks jeg ikke skal bli lege eller noe..

Vibber`n i Farta sa...

superirene: ååå, du synes det ja? Kan det ha vært hallusinasjoner frembragt av det store inntaket av honninggrappa..? Jepp, bedrevitende, engelsktalende biolog. Eller kanskje biologivitende engelsktaler?!
Pakkepakkepakke... Pakke til Brasil -du har kanskje plass til meg i kofferten..?
En tur til Trondheim høres fristende ut! Fikser både party og overnatting da, vel..? :P

norun: oi, språkplaner ja! Med tanke på Brasiljobb til sommeren da, eller? Da sier vi portugisiskspråklig sydhavsøy -I`m in! (Flere som vil være med..?)
Har heller ikke grønnefingre (de er litt sånn vinterbleke bare) -men svarte...? The beast slår til igjen! Til og med kaktusen... Hmmm... Har egentlig ikke sjekka hvordan det står til min "lille" kaktusgjeng på rommet, de står nå bare der... Hmm.. De har nå hvertfall selskap i hverandre!

Anonym sa...

Språkplaner mer pga planer om å dra til Portugal neste semester. :) Tror det er større sjanser for det enn noe Brasil i sommer.. uten at det trenger å bety noe..

Anonym sa...

Vel..

Bergen mener jeg helt klart er bortover, oppover er mer Trondheim.

En digresjon:

Helene mente det var feil å si at jeg skulle si "Nordover" når vi skulle til Kirkenes.
Kirkenes ligger definitvt nordover sa jeg. Det ligger så definitivt langt nord, siden det ligger østenfor vidda.

Ja, sa Helene, østenfor vidda, og østenfor Istanbul. Hadde Kirkenes fulgt tidssonene skulle du lagt på to timer når du lander, så langt øst er du nemlig. Mer øst enn Østfold (og Istanbul, som er starten på Østen).

Nevertheless. Humoren i det hele.
(apropo nyttårsaften)

Om man feirer nyttårsaften på treriksrøysa (grensa mellom Finland, Russland og Norge), starter russerne klokken ti (norsk tid), nyttårsaften russisk tid, finnene følger klokken elleve, så feier nordmennene i gang ved midnatt.

Det er nyttårsaften sin det !

Saft suse... vi hadde jo nyttårsaften vi å !

Vibber`n i Farta sa...

norun: ahaaa... En rask kikk på bloggen din avslørte jo det der gitt.. Portugal er bra! Da kommer "vi" på besøk (snakker for alle som vil være med.. :P)

dakåle: enig i at Trondheim er mer oppover enn Bergen. Derfor (vel, blant annet) var det så fint å bo der, for da kunne jeg uten minste fnugg av tvil reise oppover -og nedover... Nå derimot.. Kanskje jeg bare skal begynne å si "til Bergen". Det burde jo være relativt presist...

Østafor vidda..? Du mener østenfor sol, vestenfor måne? Ikke rart det er litt av et prosjekt å komme seg dit....!?
Hmmm.. Interessant nyttårsfeiring det der -kanskje vi skulle ta en grensevariant neste år..? Kl ti: skååål da dere, godt nytt ååår! Kl elleve: Schååål da desje, godt nytt ååår! Klokka tolv: Schååål...?!

Neida! Var en særdeles bra feiring vil jeg si! Da du hadde limt toa`n og greier, så var jo allting godt! :D

Og: Gratulerer med dagen, forresten! Hipp hurra! :D